Logga in

Tvärstopp för den svenska elvägen

Publicerad
26 sep 2023, 13:05

Längs E20 skulle det bli två mil elväg redan 2026. Men mitt under upphandlingen gav Trafikverket stoppsignal. Vad hände och hur ska elvägen kunna bli verklighet?

Under flera år pågick pilotprojekt för elvägar på olika platser i Sverige. Bland annat testades olika laddtekniker. Planen var att öppna den första permanenta elvägen 2026 – på en drygt två mil lång sträcka längs E20, mellan Hallsberg och Örebro.

”Elvägar har en framtid i Sverige, men tekniken behöver modifieras. Vi har idéer för hur det kan bli billigare.”

Gunnar Asplund, GBA Consulting

Så var planen:
Vart tar elvägen vägen?

Läs också:
Sitter kvar i elbilen och laddar med induktion

Teststräcka med elväg i Rosersberg norr om Stockholm. Foto Evias

I slutet av augusti meddelade Trafikverket att den pågående upphandlingen av elvägen avbryts. Anledningen uppges vara för höga kostnader.

– Vi såg att de anbud som kom in låg högt över den beräknade budgeten och att projektet inte längre skulle vara genomförbart. Därför har vi valt att avbryta upphandlingen, säger Kenneth Natanaelsson, biträdande chef för Trafikverkets elektrifieringsprogram.

Trots detta fortsätter projektet på ett nytt sätt. Det går in i en analysfas, för att undersöka hur kostnaderna kan minska.

– Elvägar har en framtid i Sverige, men tekniken behöver modifieras. Vi har idéer för hur det kan bli billigare, säger Gunnar Asplund hos GBA Consulting som arbetar med utvecklingen av Evias elvägar.

Evias säljer Elways teknik som installerades 2017 mellan Arlandas fraktterminal och Postnords område i Rosersberg. Det var då världens första laddskena för elfordon på allmän väg – sammanlagt två kilometer med laddeffekten 200 kW. Installationen gjordes av Sandströms Elfirma.

I väntan på utbyggnaden i Sverige testar Evias en uppdaterad teknik i Frankrike. I juni 2024 börjar en specialdesignad elbuss rulla på en cirka 200 meter lång elväg vid tekniska högskolan i Troyes. Bussen ska gå mellan campus och en busstation. 

Övriga tekniker som testats hittills i Sverige är luftledningar (två kilometer vid väg E16 utanför Sandviken), induktiv laddning med kopparspolar i gummi (Smartroad Gotland utanför Visby, installerad av Eitech) och en elskena som klistras ovanpå asfalten (Elonroad, 320 meter i Lund).

Tekniken i Arlanda, Visby och Lund fungerar både för personbilar och tyngre fordon.

Läs också:
Elisabet Falemo visar vägen mot elvägar

Enligt en rapport från Trafikverket 2021 passar elvägar bäst för tunga elfordon i fjärrtrafik. Myndigheten rekommenderade då en storskalig utbyggnad av elvägar – 2 400 kilometer som skulle vara klara till år 2037. Det kunde enligt beräkningen minska utsläppen från tung trafik med 15 procent till år 2040.