Logga in

Åtta saker du behöver veta om dubbelriktad laddning

Publicerad
25 sep 2023, 07:30

En laddbox som omvandlar elbilens batteri till en energireserv för huset. Wallbox nyhet Quasar 2 är först på marknaden och utlovar en återbetalningstid på två år.

Det har länge pratats om tekniker som V2G eller V2H, att man använder energin ur ett fordon för att driva ett hus eller för den delen skicka ut på nätet. Men ett hinder har varit att det hittills inte funnits standarder eller utrustning för att kunna utnyttja den reserv som står parkerad. 

Spanska Wallbox är dock en tillverkare som nu lanserat en dubbelriktad laddbox kompatibel med CCS – och med den kommer löftet om att nyttja sin elbil till fullo. 

Elinstallatören fick en intervju med Guillem Iváñez, chef för dubbelriktad laddning på Wallbox.

Läs också:
Dubbelriktad laddare ger 24 kW hemladdning av elbilen

Läs också:
Kan jag använda elbilens batteri som energilager?

1. Samma installation som en vanlig laddbox

Hittills har elbilsägare installerat laddboxar för att på ett tryggt och säkert sätt kunna ladda sina bilar. Men det handlar egentligen då endast om ett speciellt ”uttag”. Vad krävs då för att installera en dubbelriktad laddbox, är det mer omfattande än att installera en vanlig?

– Nej, rent fysiskt är det superlikt processen att installera en Wallbox Pulsar Plus. De stora skillnaderna skulle jag säga snarare rör pappersarbetet och nationella krav på hur de får installeras. Så tekniskt är det väldigt enkelt och tittar vi på det regulatoriska är det även enkelt i Sverige, medan det i Spanien är ganska tuffa krav. 

2. Dyr men återbetalningstiden är snabb

3 999 euro är mycket pengar för en laddbox, hur ska ni få folk att hoppa på ett sådant erbjudande?

– Vi jobbar på olika partnerskap, men det är inget jag kan utveckla mer än att säga att det rör biltillverkare i vissa länder och energibolag i andra. För att demokratisera den här tekniken måste priset komma ned. 

– Men det vi gör här är att ändra paradigmet. En laddbox har alltid varit en kostnad, men här blir det snarare en besparing eller ett sätt där du kan tjäna igen investeringen. För oss är Sverige verkligen ett ”best case scenario” där vi kan visa fördelarna och där marknaden har en stor nytta av en sådan här installation. I Sverige kan man handla med energi och det är en fantastisk marknad där vi ser att återbetalningstiden för merkostnaden av boxen kan vara under två år. Vi pratar alltså om runt 1 200 euro i besparing om året.

3. Få kompatibla bilar

Men även om det är så att laddaren kan både skicka och ta emot energi – är det fortfarande restriktioner kring vilka bilmodeller som tillåter detta. Vilka bilar är då Quasar 2 kompatibel med?

– Vi är de första som är godkända för Cupra Born och även Kia EV9 har vi fått godkännande för. Det kanske kommer vara lite tunt under 2024 i övrigt, men 2025 kommer vi ha alla tillverkare på samma protokoll, det är vad vi tror på.

4. Stressar inte elbilsbatteriet 

Det finns en oro för att dubbelriktad laddning sliter på elbilens batteri. Men trots att VW har satt en gräns för hur mycket deras bilar kan skicka ut el, ser inte Guillem Iváñez det som ett pungslag på tekniken? 

– Vi ser att det är en gräns de satt för att de behöver lära sig. De behöver nog se hur dubbelriktad laddning påverkar bilens olika system. De kanske tror att batteriet påverkas, men vi vet att dubbelriktad laddning inte stressar batteriet i någon större utsträckning. Det här kommer nog vara en temporär gräns.

5. Kräver en mätare i centralen

Vad krävs det då för övrig utrustning att kunna använda dubbelriktad laddning och då driva exempelvis huset via bilbatteriet?

– För V2H är det enda du behöver själva laddboxen samt en mätare i elcentralen. Mer än så krävs inte för att du ska få V2H samt funktionen Ecosmart. Vid senare tillfällen, om du vill ha Blackout mode, krävs ytterligare en komponent. Men den här funktionen ser vi mer som något för den amerikanska marknaden. 

6. Väljer DC istället för AC 

På vilket sätt skiljer sig er teknik mot exempelvis det Garo och Defa erbjuder i Sverige. Båda dessa konkurrenter har laddboxalternativ som är hårdvaruredo för dubbelriktad laddning … men deras produkter kostar en tredjedel.

– Det är en stor skillnad. Det de erbjuder är redo för växelströmsladdning, inte likström. Och det är DC som kommer certifieras först överallt. AC är bra i sig, men det finns inga bilar som certifieras mot detta. Detta för att det inte finns någon reglering klar i Europa. Men DC finns och den kan du använda i dag. 

7. OCPP 1,6 och aggregatorstjänster

– Wallbox producerar en produkt där alla kunder kan dra nytta av all funktionalitet från dag ett. Visst, vi är hårdvaruredo för annan funktionalitet i framtiden – men det är inget som påverkar i dagsläget. Den är kompatibel med 1- och 3-fas, den har 11 kW för laddning/urladdning. Den har 4g/Wifi och OCPP 1,6. Som vi ser det förstör vi värdet i boxen om vi späder ut den och försöker erbjuda den i olika delar eller mot tillägg. 

– Vi har tagit med partners för att lösa aggregerad tjänster. I Sverige finns det två stora och där håller vi på med pilotprogram. För man vinner inte ett krig ensamt utan vi måste göra det här tillsammans. Och vi ser att om vi kan erbjuda en strategi som ger stora vinster för slutkunden – är det enormt positivt.

Läs också:
Så länge kan hembatteriet driva villan vintertid

8. Fördelar gentemot elnätsbolagen

V2G är i teorin en teknik som skulle kunna förändra hur elnäten används. Men det förutsätter att en hel del parametrar är uppfyllda.– Vi ser att slutkunden kan få fördelar av sitt elbolag. Kanske kan man få bättre pris om de kan få tillgång till batteriet. Men ta även den pågående förändringen där vi går mot mer effekttariffer. Att kunna minska sin huvudsäkring och toppeffekt kommer innebära kostnadsminskningar. Exempelvis kan man ställa in att allt över 3-4 kW i toppeffekt ska täckas av bilen – det ger en rejäl besparing och är ett kraftigt verktyg. I en energiframtid kommer Quasar koppla mot molnet och då helt själv planera hur det ska laddas och urladdas. Quasar 2 fungerar som ett fullt system för energihantering i hemmet och allt sammantaget är fördelarna så stora att jag tror få slutkunder inte skulle vilja dra nytta av dem, säger Guillem Iváñez.