Kunden krävde 10 000 kronor för repor på solcellspanelerna
Hälften av panelerna hade skador som syntes tydligt från marken, enligt kunden. Installatören anser att reporna kan fixas med tusch och mirakelsvamp. Arn fick avgöra tvisten.
Ett liknande fall i Arn:
Solcellskunden krävde skadestånd för söndertrampat tak
Det här klagar kunderna mest på
Så undviker du de 3 vanligaste tvisterna om solceller
Kunden var missnöjd med solcellsinstallationen, som inklusive montering kostade närmare 200 000 kronor. Minst hälften av panelerna hade repats, främst i hörnen och skadorna syntes tydligt från marken, enligt kunden.
Han menar att skadorna uppstått på grund av oaktsam hantering av montörerna, som hade ställt de oskyddade panelerna på stenplattorna vid huset.
Därför drog han av 15 000 från slutfakturan – vad han tyckte var en rimlig kompensation.
Företagets motbud var 1500 kronor. Motiveringen var att anläggningens funktion inte hade påverkat eftersom reporna satt på ramens ytterkant och inte på glaset. De erbjöd samtidigt att fixa skadorna med vattenbeständig tusch och mirakelsvamp.
Kunden tackade nej till det men sänkte sitt krav till 10 000 kronor – ett kvalitetsavdrag på fem procent, förklarade han i sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Efter att ha granskat bilderna på skadorna konstaterade nämnden att det handlar om estetiska fel som inte påverkar anläggningens funktion och inte heller riskerar leda till framtida fel på den.
Läs också:
”Som företagare tycker jag att man ska ta ansvar för fel som man gör”
1500 kronor, som företaget föreslagit, är därför en rimlig ersättning, fastslår Arn i sitt beslut.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen