Logga in

”Det jag lärt mig har gjort mig väldigt oroad”

Publicerad
28 aug 2023, 08:18

Jag skulle kunna vara självförsörjande 260 dagar om året om batteriet i min elbil kunde vara en del av min energibank. Varför går det inte trots att tekniken finns och fungerar?  Det undrar Lars-Göran Hedin i ett perspektiv. 

De senaste månaderna har jag borrat djupt i växelriktare och batterier. Det jag lärt mig har gjort mig väldigt oroad. Det är ju så mycket som inte fungerar i de här sammanhangen. De båda svenska innovationsbolagen Enequi och Ferroamp är djupt eniga om en sak – att det krävs öppna protokoll för att de olika teknikkomponenterna ska kunna prata med varandra, oavsett tillverkare.  Annars kommer den som har solceller och batterier inte kunna nyttja sin anläggning på det sätt den vill.

Perspektiv: Lars-Göran Hedin
”Kalkylen för solceller har ändrats dramatiskt i Sydsverige”

Läs också:
Fem råd: Välj växelriktare som proffsen

I femton år hade jag förmånen att jobba på Ericssons kommunikationsavdelning. Det var under de där magiska åren 1990-2005 då mobiltelefonin utvecklades från nyfödd till mogen. Att det kunde ske berodde i hög grad på att två nordiska bolag, Ericsson och Nokia drev fram gemensamma standarder – först NMT i Norden, sedan GSM på de flesta kontinenter och så småningom 3G, 4G och 5G som världsomspännande standarder. Idag ser vi det som självklart att smarta mobilen kan användas överallt. Samma sak önskar jag var fallet med eltekniken.

Varför kan inte alla hybridväxelriktare användas till alla batterityper och fabrikat? Varför ska jag ha 75 kWh batterikapacitet i min elbil stå outnyttjad hemma i skogsgläntan? Tillsammans med mitt solbatteri på 15 kWh och mina solpaneler skulle jag vara helt självförsörjd med solel under 260 dagar om året, om mina bilbatterier blev en del av energibanken där hemma. Resten av tiden skulle jag ladda batterierna när Nordpools priser var som lägst. Hur svårt kan det vara att enas om hur V2G, fordonsel till nätet, ska realiseras? Människan kan ju skicka farkoster till mars och köra runt med dem där…

Jag inser att det inte är vår tekniska innovationsförmåga som sätter käppar i hjulet. Det måste vara andra faktorer som spelar in. På Elfack i våras hörde jag rykten om antydas att det är biltillverkarna som stretar emot – de vill äga affären med att använda bilbatterier som stöd för elnätet själva. Eller är det kanske nätägarna som ser sina intäkter hotade? Oavsett vilken bromsklossen är, så finns det skäl att lossa på den. Med V2G realiserat skulle hundratusentals elbilar bli ett stöd till elnätet.

Läs också:
Önsketänkande när batterier utmålas som lönsamma

Jag tycker att duktigt folk hos företag som Enequi och Ferroamp ska slå sig samman och lösa upp knuten. Förutsättningarna borde vara goda – tekniken i elbilarna är väl definierad, laddningstekniken likaså. Återstår då att se till att växelriktare och batterier förses med styrsystem som har öppna gränssnitt. När Apple försökte ta en match mot IBM på åttiotalet hjälpte det inte Steve Jobs att hans företag hade snyggare design och bättre prestanda. IBM hade ju DOS, ett öppet operativsystem som hundratals andra datatillverkare kunde tillverka burkar för…

Nu när Ferroamp flyttat sitt huvudkontor till Hallonbergen är det inte långt till Rotebro där Enequi residerar. Prata med varandra. Ericsson och Nokia gjorde det, och blev båda globala vinnare i mobilbranschen. Den var hetast av alla på den tiden. Nu är det eltekniken som regerar.