Logga in

Tre miljövänliga batteritekniker

Publicerad
29 jun 2023, 05:34
| Uppdaterad
19 dec 2023

De behöver vare sig kobolt eller nickel och batterierna kommer börja serieproduceras i år – Natriumbatterier är en av tre nya batteritekniker som på flera sätt är bättre för miljön än litiumbatterier. 

Natrium-jon batterier är en ny batteriteknologi som får allt större uppmärksamhet. Jämfört med litiumbatterier har de flera fördelar. Natrium är en naturlig saltprodukt som är lättare, billigare och avsevärt lättare att utvinna. Batterierna kräver ingen kobolt och inget nickel och är säkrare att handha. Materialen som används är lätta att separera och återvinna. I Tyskland är tilltron till den här batterikemin stor och på InterSolar var det flera företag som presenterade den här typen av batterier. Ett av dem är svenska Kite Rise Technologies, som tillsammans med Technia håller på att utveckla ett Natrium-jon batteri för elbilar. Kinesiska CATL, som är stora producenter av litium-batterier har också tagit fram batterier av den här typen. De har kommit lite längre och räknar med att starta serieproduktion i år.

Inte säkert att batterier lönar sig:
Kort livslängd gör batterier olönsamma

Zink-baserade batterier är en annan ny batteriteknologi. De har en förhållandevis enkel design och hög säkerhetsnivå, parad med goda prestanda. Även i det här fallet är batterikemin miljövänlig och råmaterial kan utvinnas inom EU. Zink finns i riklig mängd till låga priser och här behövs inte heller vare sig kobolt eller nickel. Dessutom kan tillverkningen ske med processer som redan finns. En nackdel finns dock – zinkbatterier kan bara laddas en gång och måste byggas upp på nytt efter återvinning. På ees Europe presenterade svenska företaget Enerpoly sitt zinkbatteri som företaget har fått ett EU-stöd på tio miljoner för att vidareutveckla.

Skalbart ska de vara – FoxOn är en av hundratals kinesiska batteritillverkare som visade upp sig på årets InterSolar-mässa. Foto: Lars-Göran Hedin

Flödesbatterier är en annan ny teknologi som det händer mycket kring just nu. Här handlar det oftast om en kombination av väte och brom som bas för att ta fram kostnadseffektiva batterier för långtidslagring av energi. Elestor är ett holländskt företag som uppmärksammades på mässan för sin utveckling av sådana här batterier. De hävdar att kostnaden för energilagring är två till tre gånger lägre än för litium-jon batterier och avsevärt lägre än kostnaden för flödesbatterier som baseras på vanadin. Brom kan utvinnas ur havsvatten på ett kostnadseffektivt sätt och finns därför i princip tillgängligt överallt. De här batterierna fungerar i princip som en bränslecell när en elektrisk last läggs på batteriet. Lagringskapaciteten i kWh förblir den samma under hela batteriets livstid. De använda kemikalierna förbrukas inte så Elestors batterier kan sägas vara helt självförsörjande.

Här gör batterilagret nytta:
Deras batterianläggning ger villan ödrift i tre dagar

Bland de 950 utställare som visade produkter för energilagring var förstås litiumbaserade batterier i överväldigande majoritet. Det mest slående var hur många tillverkare det finns och hur de flesta av dem lyckats väldigt väl med att ge sina batterier en snygg förpackning. Det gäller till exempel batterijätten Varta som visade sitt snygga Varta.wall-batteri. Med endast tio centimeters djup och kapaciteter från 10 till 20 kWh är Varta.wall kompatibelt med hybridväxelriktare från de flesta europeiska tillverkarna. Med de höga elpriser som råder i många länder på kontinenten är lönsamheten för ett sådant här batteri riktigt god, lovar företaget.