Dubbelriktad laddare ger 24 kW hemladdning av elbilen
Snart kommer de dubbelriktade elbilsladdarna. Här är två laddare som kan ge tusentals kronor i intäkt på elhandel – eller höja effekten i hemladdningen av elbilen.
Quasar 2 heter lösningen för V2H från spanska Wallbox. Det är alltså en DC-laddare för privatmarknaden som fungerar i båda riktningarna. Den är kompatibel med standardladdare av CCS-typ. På Power2Drive-avdelningen av Smarter E Europe visades en sådan här laddare ansluten till en elbil. Den fungerar både för V2H och för V2G och beräknas göra det möjligt för ägaren att spara mer än 12 000 kr om året genom att öka utnyttjandet av egenproducerad sol- eller vindel.
Laddare under lupp:
Elsäkerhetsverket klara med laddboxtest
Via en app ska det gå att styra laddningen efter timpriset för inköpt el, om man nu har ett sådant elabonnemang. Beroende på storleken på elbilens batteri ska den i backup-läge kunna försörja bostaden i flera dagar. Laddeffekten är 12,8 kW DC och kapslingsklassen IP54. Användaren kan identifiera sig via en RFID-tag.
Solar Edge har gått ett steg längre med den bidirektionella laddare som företaget presenterade på mässan. Den har också funktionalitet för både V2H och V2G och beräknas finnas tillgänglig i slutet av nästa år. Med Charger, som företaget så här långt kallar sin laddare för, kan man ladda elbilen direkt från solpanelerna, utan förlustbringande omvandlingar mellan DC och AC. Här är laddeffekten upp till 24 kW. Den höga effekten möjliggörs av att laddaren samtidigt kan hämta energi från solpaneler, eventuellt hembatteri och elnätet. Smarta algoritmer i programvaran ska göra det möjligt att tjäna pengar på elarbitrage, det vill säga att köpa el när timpriset är lågt och sälja när det är billigt. Eftersom det är elbilsbatteriet som utnyttjas så blir lönsamheten för detta avsevärt bättre än när man baserar arbitraget på ett avsevärt mindre hembatteri som inköpts till hög kostnad.
Tänk rätt vid installationen:
Mät rätt – och fyra andra laddbox-råd
Solar Edges teknik möjliggör också att använda elbilens batteri för att via någon aggregator ansluta sig till de stödtjänster som bland andra Svenska Kraftnät upphandlar. Charger gör det möjligt att använda bilens batteri som ett stort hembatteri och då utnyttja upp till 50 kWh av batterikapaciteten för backup-ändamål eller för att öka egenanvändningen av egen solel. Den fungerar för elbilar med både 400 och 800 V spänning i batterisystemet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen