Logga in

”Vi behöver bli bättre på att rekrytera ur en bredare målgrupp”

Publicerad
11 maj 2023, 16:41

Elbranschen växer och kommer att behöva fler medarbetare – men är fortfarande väldigt homogen. Ett nytt branschinitiativ vill ändra på det.

Under branschmässan Elfack lanserades initiativet som skrivits under av 23 vd:ar från stora installatörer, grossister och leverantörer. Initiativet kom från Rexel som ofta haft uppe frågan i ledningsgruppen. Eva Thorén Hultman, produktdirektör och ansvarig för projektet kontaktade bland andra Jenny Larsson, vd på Schneider Electric och så var initiativet igång.

– Vår bransch behöver kompetens och behöver bli bättre på att rekrytera ur en bredare målgrupp. Nu har vi fokus på jämställdhet men kommer att titta bredare på mångfaldsfrågan, säger Jenny Larsson, i samband med att företagsledarna signerade initiativet.

Läs om Karolina Dahl som tog kampen mot sexistiskt klotter:
”Ser jag en full kille slå sin tjej går jag emellan”

Som konstaterades var mässan Elfack långt ingen uppvisning i mångfald, tvärtom.

– Vi som företagsledare behöver jobba proaktivt och tänka annorlunda för att få in fler perspektiv när vi rekryterar, säger Håkan Hedberg, vd för Rexel. 

Mikael Vestlund, vd för Granitor var en av undertecknarna.

– Det här är en jätteviktig fråga för oss som företag och för hela branschen, säger han.

Läs om en annan gång en elmässa blev platsen för ett initiativ:
“Privilegierade vita män hör av sig och förstår inte problemet”

Företagen kommer alla att jobba på varsitt håll med frågan i sina företag och sedan dela erfarenheter och verktyg för ökad mångfald.