Stor genomgång av laddboxar
Trång, underdimensionerad och svårarbetad – eller genomtänkt och smidig. På svenska marknaden finns det nu en uppsjö av elbilsladdare. Här har Elinstallatören plockat isär och granskat åtta av dem.
Våren 2023 är speciell när det kommer till marknaden för laddboxar. Rabaldret kring Easees laddboxar och det försäljningsförbud som Elsäkerhetsverket belagt dem med har skapat ett tomrum som konkurrenterna nu armbågas om.
I år har även flera nyheter lanserats och överlag har många leverantörer sett till att uppgradera eller generationsskifta sina laddboxar.
Men även om uppgiften de ska lösa är snarlik, har laddboxarna olika utformning, komponenter och egenskaper. För att ta reda på hur väl de svarar upp mot säkerhetskrav, hur god dokumentationen är samt inte minst hur installationsvänliga de är – lät Elinstallatören plocka isär åtta olika alternativ.
Så vad uppdagades? Överlag var det sisådär kring ordentlig CE-märkning, men det fanns även några riktiga ögonbrynshöjande saker som framkom. Läs mer om det i genomgången av respektive laddare.
Ett annat vanligt problem är att försäkran om överensstämmelse inte alltid är lättillgänglig.
Ytterligare en sak är att producenter tolkar regelverket olika, vilket påverkar lösningarna de valt för sina system.
I de fall där det fanns frågetecken har tillverkaren kontaktas för att få möjlighet att förtydliga.
Överlag brukar montörer och företag ha ”sina” laddare som de föredrar att installera. Men marknaden är i snabb förändring och i takt med att nya alternativ kommer samt att ny teknik såsom ISO 15118 introduceras – måste elektriker vara uppdaterade på utbudet.
I vår genomgång (april 2023) ingår dessa laddare
Fakta ISO 15118
Vad är ISO 15118?
– Standarden ISO 15118 är ett gränssnitt för kommunikation mellan laddningsbart fordon och laddstation (V2G).
Vad innebär ISO 15118?
– I Standarden definieras hur bil och laddbox ska ”prata” med varandra. Något som ger nya möjligheter utöver vanlig laddning. Det som ofta lyfts fram är möjligheten att genomföra dubbelriktad laddning, alltså att låta ett fordonsbatteri drifta exempelvis ett hus. Även funktionen ”plug & charge”, där föraren inte behöver identifiera sig utöver att stoppa in laddsladden, är en del av protokollet.
Vad är en laddbox med ISO 15118?
– En laddbox som är märkt ISO 15118 är hårdvaruförberedd för att klara av saker som plug&charge och dubbelriktad laddning.
Bör laddboxar ha ISO 15118?
– I år har flera nya laddboxar kommit som är förberedda för att klara ISO 15118. Det kan vara värt att ha i åtanke att boxar som inte har detta kommer behövas bytas ut den dagen fastighetsägaren vill komma åt funktionalitet som plug & charge och dubbelriktad laddning. *
Vilka bilar fungerar med ISO 15118?
– I dagsläget är det flera elbilar som är förberedda för att klara av dubbelriktad laddning, men ingen har ”slagit på” funktionen än. När det gäller finessen plug & charge finns det många modeller ute på marknaden som klarar av det.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen