Logga in

Monterytan slutsåld inför Elfack

Publicerad
26 apr 2023, 11:09
| Uppdaterad
27 apr 2023

Coronapandemin satte stopp 2021 och nu laddar utställarna inför årets mässa. Nyheter för i år är mycket innehåll inom inom solenergi, laddinfrastruktur och energilager.

Elfack på Svenska Mässan i Göteborg är Nordens största fackmässa inom el, energi och belysning. När mässan firade 50-årsjubileum 2019 var det ingen som anade att det inte skulle dröja två år som vanligt till nästa mässa, utan fyra år. Corona-pandemin tvingade nämligen arrangörerna att ställa in evenemanget 2021. 

– Så nu är det många i branschen som gått och väntat på mässan. Det gäller inte minst oss som arbetar med att arrangera den, berättar Anna Jarnö på Svenska Mässan. Anna tillträdde 2019 som affärsansvarig för Elfack och har även arbetat med flera av Svenska Mässans övriga branschmässor.

Anna Jarnö är affärsansvarig för årets Elfack. Foto: Svenska Mässan

Anna Jarnö berättar att monterytan på Elfack i år är helt slutsåld. 400 utställare kommer att visa sina tjänster och produkter i sju av mässans utställningshallar. Många av dem har satsat lite extra i år och utökat sina monterytor. Samtidigt är det många nya utställare som är med – inte minst inom solenergi, laddinfrastruktur och energilager.

– De här tre områdena har blivit väldigt heta under de fyra år som gått sedan förra mässan, konstaterar Anna Jarnö. Hon berättar att mycket i år gjorts för att göra mässupplägget mer logiskt för att besökarna lättare ska kunna orientera sig i mässvimlet.

– Vi har samlat alla seminarier och programpunkter på plan två. Där finns två öppna scener med massor av programpunkter och mindre lokaler för seminarier och liknande. Och där kommer också Energimyndigheten att ha en stor monter om energiomställning, utfasning av lysrör och annat aktuellt. Det här konceptområdet är ett nytt inslag på årets mässa, förklarar Anna Jarnö.

ABB har alltid satsat rejält på sitt deltagande i Elfack. Under de fyra år som gått sedan sist har företaget visserligen krympt genom avyttringen av divisionen Power Grids till japanska Hitachi, men det påverkar inte mässdeltagandet mer än att det blir större plats för ABB:s övriga produktutbud.

Fredrik Ribba, projektchef för ABB-s mässdeltagande.

– Vi är en av de största utställarna på mässan med  288 kvadratmeter, och har redan noterat ett starkt sug och intresse för vad vi kommer att visa på mässan, berättar Fredrik Ribba, projektchef för ABB:s Elfack-deltagande.

Fredrik menar att företagets erbjudanden när det gäller teknik för att kontrollera när och hur man ska göra av med energi ligger helt rätt i tiden, nu när energifrågan är så het. Utrustning för elbilsladdning och energilager är en del av det som ABB visar inom energiområdet.

– Mycket av intresset just nu riktas mot hållbara lösningar och mot olika åtgärder för att hålla nere sina energikostnader. Vi kommer att ha en hel del av svaren på de frågorna i vår Elfack-monter, lovar Fredrik Ribba, liksom en hel del av den nya teknik som tagits fram inom våra produktområden under de fyra åren sedan sist.

Öl eller inte på mässan:
Branschen behöver öl-fria värderingar

Ett annat företag som satsar stort i år är Hager. Johan Ran, chef för marknad och kommunikation på Hager i Sverige berättar att monterytan ökats från 176 till 288 kvadratmeter.

Johan Ran är Hagers marknads- och kommunikationschef.

– I montern visar vi hela vårt erbjudande, med allt från elcentraler och normsystem till ställverk och energiövervakning. Ett extra fokus lägger vi på E-mobility där vi erbjuder lösningar för laddning, energilagring och styrning med flera produkter som nu visas för första gången på Elfack, berättar Johan Ran.

Som de flesta övriga utställare ser Hager deltagandet i Elfack som en möjlighet att ha roligt och dela minnesvärda upplevelser med övriga utställare och med mässans besökare. Johan Ran hoppas att ett besök i Hagers monter ska leda till att fler ska känna till hela företagets produktportfölj och de tjänster Hager erbjuder. 

– Vi vill visa vad vi står för: entreprenörsanda och hållbarhetsfokus och samtidigt förmedla vår vision för den elektriska framtiden. 

– Ett särskilt inslag i montern blir en auktion där vi säljer en specialframtagen strömbrytare som har Göteborg 400 år jubileum i designen. Intäkterna skänker vi till välgörenhet, tillägger Johan Ran.   

Mikael Wanland, Solelgrossisten.

Jämförelsevis nya på Elfack är Solelgrossisten. Företaget var med första gången 2019 men under de fyra år som gått sedan dess har massor hänt i och omkring företaget. Största förändringen kom vid årsskiftet, då Tomelilla-företaget blev ett fristående dotterbolag inom Ahlsell-koncernen.

– Vi gick från sex till över hundra kontor i ett enda steg, konstaterar Mikael Wanland, försäljnings- och marknadschef på Solelgrossisten. Den stora förändringen gör Elfack extra viktigt eftersom kontaktytorna mot landets elinstallatörer blivit så mycket större.

– Nu får vi möjligheter att prata med gamla och presumtiva kunder från hela landet och det ser vi verkligen fram emot, förklarar Mikael Wanland.

Mycket handlar om kunskapsöverföring i Solelgrossistens monter. Dels i form av de utbildningar som företaget anordnar, dels genom den projekteringstjänst som numera ingår i Solelgrossistens utbud.

Taxi till mässan – åk induktionsladdat:
Sitter kvar i elbilen och laddar med induktion

– Och så ska vi visa vårt senaste tillskott i produktutbudet – växelriktare från kinesiska Solplanet. Det är ett ganska okänt företag i Sverige, men faktiskt är de Kinas tredje största tillverkare med ett heltäckande sortiment av olika växelriktare och kringutrustning till sådana, berättar Mikael Wanland.