Logga in

Installera laddbox: ”Egentligen är det gymnasienivå på det här”

Publicerad
6 mar 2023, 06:00
| Uppdaterad
10 mar 2023

Skruva upp och koppla in en laddbox är inte svårt, trots det får elsäkerhetsexperten Fredrik Byström Sjödin många frågor om ämnet. Frågorna handlar oftast om samma sak: matningen.

När Tesla lanserade Model S för över tio år sedan avfärdades det av många som en nischmodell i ett specialsegment. Nu är tongångarna annorlunda och i Europa räknar de flesta biltillverkare att enbart sälja elbilar inom 15 år.

Fredrik Byström Sjödin. Bilden är ett montage. Foto: Getty images.

Elsäkerhetsexperten Fredrik Byström Sjödin på Installationsföretagen säger att han framförallt får frågor från elektriker kring matning men även vad som är ”nödvändigt” vid installation av laddbox.

– De frågor jag får mest är kring matningen till laddboxen. Man har en befintlig matning till garaget eller ett motorvämaruttag – och så vill kunden att man häktar på laddbox på det. Vi säger att det ska ju vara 2,5 kvadratskabel, och det är det ju sällan i de här fallen. Då får jag frågan om det verkligen är nödvändigt med ny dragning.

Läs också:
8 tips till dig som vill installera laddboxar

Läs också:
”Därför har vi vår stora feta brytare vi kan isolera med”

Fredrik Byström Sjödin säger att även om själva installationen av en laddbox i sig inte är utmanande, finns det många saker man måste ha koll på.

– Kravet är att det ska vara en egen gruppledning ut. Är det inte det så måste man ju dra en och det kan vara dyrt för kunden. Helt plötsligt handlar det om en kostnad som kunden inte alls tänkt sig när de skrev på för en laddbox för några tusenlappar.

Vidare är just ekonomi i installationen något som blivit en allt vanligare fråga. För det är många aktörer som nu har erbjudanden om laddbox med installation till fast pris.

– Jag skulle nog påstå att det varit ett race att man kan köpa laddbox väldigt billigt just nu. Nätföretagen har haft väldigt förmånliga erbjudanden som inte går att räkna hem, vilket innebär att det inte alltid finns tid att göra rätt. Då kommer våra installatörer och ser att det inte är gjort som det borde… det har gått för snabbt helt enkelt, säger Fredrik Byström Sjödin.

Men vad är de vanliga bristerna? Sorgligt nog är det just begränsad tid som leder till att installatörer genar när det kommer till allt utöver att skruva fast boxen och koppla in den.

– Egentligen är det gymnasienivå på det här och installationstekniskt är det inte svårt. Men vanligt är att installatören inte kollat in hur övriga elinstallationer ser ut. Man ska gå igenom mätarskåp och se till att det inte går varmt någonstans. Det är ju en mycket högre belastning än i övrigt – och då vill det till att allt är riktigt gjort, säger elsäkerhetsexperten. 

– Här är det kunderna som blir lidande och de förväntar sig en bra fackmannamässig installation. Då måste de få en korrigering av en seriös elfirma. Eller i sämsta fall godkänner inte kunden merkostnaden och då blir det istället en säkerhetsrisk, säger Fredrik Byström Sjödin.

Mikael Carlsson, Elsäkerhetsverket

Den ekonomiska problematiken och att det tar längre tid än vad man kan lägga ned, är dock inget som friskriver installatörer från sitt ansvar. Det säger Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket.

– Det finns en konkurrenssituation där ute och många vill göra de här jobben. Men man kan inte skylla på tidsbrist eller dåligt betalt om man brister i anläggningskollen. Man måste följa etablerad praxis och ha kunskap om kompletterande svensk standard, men även alla generella fordringar i den här standarden, säger han.

Mikael Carlson säger att installationsföretag har en skyldighet enligt regelverket. Vilket då innehåller att de måste skaffa sig anläggningskännedom för att utförandet ska bli rätt. 

– Om installatörsföretagen känner att de blir så pressade att de inte har tid att skaffa sig den här kollen. Då får man antingen kräva mer betalt så att det hinns med – eller så får man tacka nej. Man kan inte börja i prisänden, då blir det jobbigt. Man kan effektivisera i hur man erbjuder sina tjänster för att vara mer konkurrenskraftig, men det får aldrig bli el-osäkert.

Läs också:
”Jag har laddat elbilen i schuko i ett år utan problem”

Laddbox är ännu så länge inte ett krav vid elbilsladdning. Vissa anser att ett vanligt schuko-uttag och bra koll räcker. Men det argumentet ger inte Mikael Carlson mycket för.

– Det är naturlig att utgå från sig själv och sin egen erfarenhet, men det kan bli väldigt fel. Bara för att inget hänt på tre, fyra eller fem år innebär det inget kan hända. Det är lite som att säga att man inte behöver airbags i sin nya bil – för det har man inte behövt använda på 25 år. Så jag anser att man måste fundera över hur man drar sin slutsats. 

Vidare tycker han även att de som tror att motorvärmaruttaget ”borde” klara belastningen – bör tänka ett varv till.

– Motorvärmaren används när det är kallt och den här, kalla det ”temperaturbudgeten”, blir ju helt uppäten om man ska ladda en sommardag. Och när det är varmt blir marginalerna mindre. Det här blir extra problematiskt med eluttag som belastas med hög effekt under lång tid. 

Även om Elsäkerhetsverket anser att det finns risker i samband med elbilsladdning ur vanliga schuko-uttag – är det inte tal om att myndigheten skulle börja införa specifika regleringar.

– Många kanske tänker sig att reglering är det enkla svaret på ett problem. Men för att kunna ha en regel måste det finnas en acceptans för detta, man måste motivera regeln samt kunna följa upp den. Ta ett schuko-uttag som sitter i ett betonggarage. Sannolikheten för elbrand är låg och konsekvensen obefintligt – varför förbjuda det då? Så vi ser inget behov av att inför regler utan det är först om det blir ett betydande problem för samhället som vi måste göra något. 

Men åter till laddboxar. Fredrik Byström Sjödin säger att från Installatörsföretagen har man tagit fram en tydlig handbok med checklista inför installation.

– Vi trycker mycket på det i handböcker och kontrollplaner. Installationen är som sagt inte i sig den svåraste, men checka av. Det är tyvärr vanligt att man inte ser över övriga hälsan på elinstallationer. Se över gruppcentralen!

På checklistan bör utöver gruppcentralens skick även mätarskåpets skick samt kabelvägar vara med. Det ska finnas utrymme för en extragrupp med ledningsarea på mer än 2,5 kvmm CU, finns det utrymme för lastbalanseringsutrustning och hur ser möjligheterna kring kabelförläggning ut?

Elsäkerhetsverket utför ingen tillsyn av privatbostäder för laddboxar. Dock säger Mikael Carlson att man följer upp alla händelserapporter om det skett brandtillbud. 

– Vi vet om åtminstone en brand som börjat i en laddbox, och orsaken till den kommer bli intressant att se. Det ska finnas med i egenkontrollprogrammet att man skaffat sig tillräcklig anläggningskännedom. En laddbox kan vara en betydande lastsituation, skulle det slarvas eller bli fel kan det ganska snabbt visa sig i brand eller annan incident, säger Mikael Carlson.