Så många installatörer valde elbil till företaget
Elektrifieringen av svenska fordonsflottan går framåt och inom installatörsföretagen är nu var fjärde ny bil eldriven. ”Det ligger i tiden och den totala ägandekostnaden har blivit bättre när dieselpriset ligger på 25 kr/l”, säger Johan Lysholm.
Det är länge sedan som de första elbilarna kom ut på marknaden, men det är först på senare år som övergången till att köra på el verkligen tagit fart. Det här syns även bland företagen i installatörsbranschen där andelen rena elbilar ökade med över 50 procent i fjol.
Installatörsföretagen har förhandlat fram förmånliga rabatter för medlemmar och när Johan Lysholm, marknadsansvarig på Installatörsföretagen, ser siffrorna kring elektrifiering är han inte förvånad.
Läs också:
Sju skäl för installatören att välja eldriven servicebil
Läs också:
“Elteknikbranschen borde ha fler elbilar”
– Nej, egentligen inte med tanke på drivmedelspriserna senaste året, säger han.
Men även om ökningen är stor och att nu var fjärde ny medlemsbil är en ren elbil, ser Johan Lysholm att den snabba regelomläggningen som regeringen genomförde i november kan påverka utvecklingen.
– När nu bonusen för elbilar är borttagen finns det risk för en inbromsning för inköp av nya elbilar.
Ingen subvention längre
Tidigare fick köpare av elbilar som hade ett pris under 700 000 kronor en subvention på 70 000 kronor – en summa som påverkade kalkylen rätt påtagligt. Men sedan den 8 november 2022 är den summan nu noll. För även om bilen som verktyg är otroligt viktig, är kostnaden noga avvägd och hittills har även valmöjligheterna varit få.
– TCO, total cost of ownership, har blivit bättre. Dock är utbudet begränsat, de flesta biltillverkarna startar först på personbilar och utvecklar sedan lätta lastbilar, ett undantag är dock Maxus, säger Johan Lysholm.
Installatörsföretagen försöker hjälpa till i övergången och står till förfogande både när det kommer till att informera, men även förhandla om elbilar.
– VI informerar våra medlemmar om fördelarna med elbilar, men driver också projekt som ”En fossilfri installationsbransch”. Vi förhandlar även fram rabatter för medlemmar på bilar och då helst elbilar.
När tror du att vi kommer att få se att den största andelen nya bilar är elbilar?
– Om vi antar att medlemmarnas bilflotta är cirka 20 000 bilar så är i dag cirka 10 procent rena elbilar. För att detta ska komma upp i 50 procent tar det nog sju till tio år – om vi inte ser en ketchupeffekt inom tre-fyra år. Sedan får man inte glömma bort att det har blivit långa leveranstider på en ny elbil, tolv till 18 månader är inte ovanligt vilket kan leda till att man kör sin gamla bil längre, säger Johan Lysholm.
Läs också:
Alla stora servicebilar på el
Läs också:
Alla mellanklassens servicebilar på el
Läs också:
Alla små servicebilar på el
Drivlinetyp | Andel |
Diesel | 52,18 procent |
El | 24,73 procent |
Laddhybrid | 15,45 procent |
Elhybrid | 3,81 procent |
Bensin | 2,96 procent |
Etanol | 0,73 procent |
Gas | 0,08 procent |
Övrigt | 0,06 procent |
Populäraste bilmärkena LLB | Andel |
Volkswagen | 24,17 procent |
Peugeot | 22,83 procent |
Ford | 21,96 procent |
Mercedes-Benz | 7,97 procent |
Toyota | 7,47 procent |
Citroën | 6,33 procent |
Renault | 5,52 procent |
Opel | 2,01 procent |
Maxus | 0,64 procent |
Populäraste bilmärkena personbilar | Andel |
Volvo | 25,07 procent |
Volkswagen | 20,90 procnet |
Kia | 9,64 procent |
Skoda | 7,40 procent |
Polestar | 6,20 procent |
Mercedes-Benz | 5,26 proceent |
BMW | 4,38 procent |
Audi | 4,06 procent |
Toyota | 3,75 procent |
Peugeot | 3,28 procent |
Tesla | 3,18 procent |
Ford | 1,98 procent |
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen