”Jag har laddat elbilen i schuko i ett år utan problem”
Industrielektrikern Christer Johansson tycker att frågan om elbilsladdning i schuko fått alldeles för stort fokus. Men Mikael Carlson på Elsäkerhetsverket tror att risken för bränder kan komma att öka: ”Det handlar om åldring då uttagen överstressas.”
Christer Johansson, industrielektriker på Ahlstrom–Munksjö, har stött på många elbränder under sina dryga 30 år i yrket. Han har också, utan oro, laddat sin elbil i schukouttag i ett års tid.
Läs också:
Professorn: Ladda elbil utan laddbox går bra
Läs också:
Elsäkerhetsverket: Nej, ladda utan laddbox är ingen bra idé
”Uttaget är i aluminium och jag kollar regelbundet att det inte är varmt. Ett schuko har bra kontaktyta som utan vidare klarar 10 A. Har sett mängder av CEE don märkta 16 A som brunnit”, skrev han nyligen i en livlig Facebookdiskussion om ett uttag som var sönderbränt efter elbilsladdning. Hans kommentar väckte ilska hos flera elektriker:
”Dumsnålt”, ”kan vara det mest korkade jag hört”, ”Menar du på fullaste allvar att du som elektriker laddar din EV i ett vanligt vägguttag i över ett års tid?”, är några reaktioner. Men han fick också medhåll: “Det är så jäkla genomskinligt att det handlar om att mjölka statsbidrag om allt tjat från elektriker om att det är livsfarligt att ladda ur Schuko”.
Du fick mycket kritik från kollegorna för din ståndpunkt. Hur kändes det?
– Jag tycker att det är konstigt att idiotförklara folk. Det jag ville belysa att det är konstigt att det är så stort fokus på just elbilsladdning i schuko när det är lika stora risker att ansluta kupévärmare, värmefläktar, tvätt- och diskmaskiner om man inte har bra grejer som är installerade på ett bra sätt. Har du en dålig anläggning och kör för höga effekter kan du få elbränder oavsett vad.
Elsäkerhetsverket rekommenderar laddbox eller laddstolpe och det finns flera kända fall av svåra bränder som uppstått vid elbilsladdning i vanliga uttag. Vad tänker du om det?
– Givetvis ska laddning ske med aktsamhet men har man bra grejer, rätt monterade tror jag inte det är inte några som helst problem. I mitt fall är det aluminiumuttag som används inom industrin monterade i tegelvägg. Jag gör också stickprov med jämna mellanrum och känner av att uttaget inte är varmt. Det är klart det finns risker men om man ska avråda från något bara för att det har hänt olyckor får man ta bort alla apparater som drar mer än tre ampere. Hur stort är problemet? Det skulle jag vilja se forskning och siffror på.
Vi bollar frågan vidare till Elsäkerhetsverkets tekniska expert, Mikael Carlson, Hur stort är problemet egentligen?
– Denna brandorsak är självklart inte samhällets största problem men de som drabbas brukar inte tycka att det är helt trivialt. Hade risken varit oacceptabelt stor hade Elsäkerhetsverket gått in med regler kring laddning av elbilar, vilket vi inte gjort. Däremot ser vi att risken är tillräckligt stor för att informera om det, och göra allmänheten uppmärksam på att fel användning kan leda till brand, säger Mikael Carlson.
” Laddning av elbilar stressar uttag och kopplingspunkter med sitt långvariga och höga effektuttag. ”
Hur ser siffrorna ut?
– För fasta elinstallationer är eluttag den vanligaste brandstartsorsaken i bostäder, med omkring 90 utryckningar av räddningstjänsten per år, men mörkertalet är stort. Idag syns inte laddningsbara bilar i statistiken men om hela fordonsflottan blir laddningsbar och alla laddar i vanliga eluttag utan att vare sig begränsa laddströmmen eller se över sin elanläggning så kommer mängden elbränder i bostäder att öka, och troligtvis blir ökningen kraftigt då laddning av elbilar stressar uttag och kopplingspunkter med sitt långvariga och höga effektuttag.
Rapport:
Var fjärde elbilsägare laddar brandfarligt
Elektrikern Christer Johansson, som är kritisk till era råd om schukouttag, säger att han har en bra anläggning som han kontrollerar regelbundet. Räcker inte det?
– Det går självklart att ladda någorlunda säkert i ett vanligt eluttag, men det kräver mer kunskap än vad som kan förväntas av vanliga användare. En korrekt installation ger generellt mindre risk för brand men inte sällan är uttaget på väggen kopplat via en kopplingsdosa eller via andra uttag vilket direkt ökar risken och gör att det kan bli varmgång även på andra ställen. Förloppen är normalt långsamma eftersom det handlar om åldring då uttagen överstressas men att överföra det till att användningen är okej om man bara har koll på när uttaget är på väg att börja överhetta är väl riskbenäget. Dessutom fungerar inte detta om det finns kopplingspunkter/förgreningar på vägen till centralen.
– Är det ett uttag på carportens trävägg, där matningen även går till andra förbrukare eller uttag så blir risken klart högre och konsekvenserna värre om det blir varmgång någonstans mellan uttaget och elcentralen.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen