”Ifrågasatte min kompetens och distraherade mig”
Kunderna var besvärliga och jobbet kunde inte slutföras av säkerhetsskäl, säger elektrikern som övergav bygget. Men hade han kopplat elcentralerna fel?
Paret planerade att fira jul i det nyköpta huset i södra Stockholm i fjol. De beställde därför några månader innan eltjänster av ett elauktoriserat byggföretag. Huvuduppdraget var att installera av två elcentraler. Jobbet skulle kosta 30 750 kronor. Men elektrikern som kom till huset gjorde inte klart jobbet.
Rättsfall
Dyrt för installatör som hävdade att takpris inte är maxpris
Kundrelationer
Ensamföretagarens fem bästa tips för att undvika bråk med kunden
Paret fick en faktura på 21 750 för det utförda arbetet,, som de betalade. Efter flera försök att få hjälp från företaget med att färdigställa installationen anlitade de en annan hantverkare som konstaterade att elcentralerna var felkopplade. Då vände sig paret till Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
Enligt elektrikern hade jobbet med elcentralerna inte gjorts klart av säkerhetsskäl klart på grund av brister som han inte ansvarade för: “kretsarna som fördes till närheten av kontrollpanelen var inte markerade i 100% och i 90% inte ställbara”, skriver han bland annat i sin beskrivning av händelseförloppet. Han förklarar också att han har A-säkerhetsintyg sedan 2008 och 45 års praktik.
Elektrikern antyder också paret har satt i system att vara besvärliga:
“Jag fann att detta var den metod som herr och fru X använder på byggarbetsplatsen. De tidigare entreprenörerna gjorde en del och lämnade jobbet på grund av att de inte kom överens. Svärfadern ifrågasatte ständigt min kompetens och distraherade mig i jobbet”, skriver han.
När paret kom med ett förslag att företaget skulle göra ytterligare arbeten till lägre timpris lämnade han huset. Företaget hävdar att det var den verkliga orsaken till missnöjet, att de tackade nej till extrauppdragen.
Fick rätt mot kunden
Elektrikern efter ARN-beskedet: ”Jag hoppade av glädje”
I sin anmälan till Arn har paret skickat med bilder på elcentralerna och begär återbetalning av hela det inbetalade beloppet, 21 750 kronor, på grund av fel i arbetet, fördyrande omständigheter och försenad inflyttning.
Arbetet med elcentralerna är felaktigt utfört, konstaterar Arn i sitt beslut. Nämnden rekommenderar byggföretaget att betala tillbaka 6000 kronor för merkostnaderna som uppkommit i och med att en annan elektriker fick göra klart jobbet.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen