Perspektiv
Alla vet bättre än elektriker
Till nyligen sålde solentreprenören mobiltelefoner i en galleria. Men nu visste han plötsligt mer om elinstallation än Henrik Ohlsson som jobbat som elektriker över 30 år. Solföretagen är i gott sällskap. Också Clas Ohlson vet bättre än elektriker.
”Sol och ladd.” Det var svaret jag fick när jag ringde Tony Gustavsson och frågade vad som händer. Tony Gustavsson är en av våra klippor som modererar Elfel, vår Facebookgrupp. Till vardags är han delägare i Elservice i Västra Götaland som installerar mycket solceller. Företaget anser att solceller är ett renodlat elinstallationsarbete. Många andra på marknaden låter takmontörer utan elkompetens göra samma jobb. Men Tony Gustavsson berättar att deras kunder är beredda att betala extra för att arbetet ska utföras av elektriker. Att installationen är en kritisk del av investeringen börjar allt fler förstå.
Klåpare finns:
Vilda solcellsvästern fortsätter: ”Lösa kablar är ett elände”
Amatörerna på solcellsmarknaden gör inte bara olönsamma och farliga installationer. De kan heller inte låta bli att berätta för proffsen hur man gör.
”Nej, nej”, sa solcellsentreprenören till sin samarbetspartner Henrik Ohlsson, vår andra moderator i Elfel. ”För att installera solceller behöver man inte byta mätarskåp. Vi måste fakturera nu!”
Till nyligen sålde solcellsentreprenören mobiltelefoner i en galleria. Men nu visste han plötsligt mer om elinstallation än Henrik Ohlsson som jobbat som elektriker mer än 30 år. Henrik Ohlsson fick ett sjå att förklara att han och kunden redan var överens. Solcellsentreprenören hade förstås rätt i princip om att mätarskåp inte behöver bytas varje gång som solceller ska installeras. Men i det här fallet behövdes det. Fnurran på tråden växte. Mobilsäljaren trodde sig veta bäst. Han förstod sig inte på elektriker – och slöt sig därför till att de måste vara inkompetenta. Henrik Ohlsson installerar solceller även i dag. Men tillsammans med ett solcellsföretag som tar installation på allvar.
Många nya aktörer inom elinstallation gillar idén om fasta priser. Tänk vad praktiskt det är när varje affär är den andra lik. Inte bara mobilförsäljare anser sig veta detta.
När Clas Fixare klev in på installationsmarknaden var det med buller och bång. Och en app förstås. Kunderna skulle boka elektriker i mobilen till fast pris och arbetet skulle utföras av en installatör som kom i tid. Som om elektriker inte kommer i tid.
Fyra år efter lanseringen har Clas Fixare 28 anställda. Det är inte dåligt för ett småföretag, men när man vet att de har en börsjätte i ryggen imponerar det inte. Och de revolutionerande idéer som basunerades ut i pressmeddelanden fungerade inte. Idén om att sälja installation till fast pris visade sig vara olönsam. ”Det krävde många frågor för att definiera vad kunden ville ha hjälp med och var svårt att rama in och paketera tjänster”, sa Clas Fixares vd nyligen i Elinstallatören. Appen har företaget skrotat och vd Carl Lidefelt slår fast: ”I slutändan är det den personliga relationen hantverkare, kundtjänst och kund som är viktigast.”
Det hade han kunnat få reda på om han frågat vilken elektriker som helst.
Därför skrotades appen:
Clas fixare blev något helt annat än det var tänkt
Elfels grundare ryter ifrån (från 2018):
“Jag är inte rädd för konkurrens från Clas Ohlson”
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen