Logga in

Professorn: Ladda elbil utan laddbox går bra

Publicerad
26 sep 2022, 10:47

Varför kräva laddbox för elbilsladdning när vi inte oroar oss för alla andra elinstallationer? Så resonerar professor Mats Leijon, som därmed går emot Elsäkerhetsverkets rekommendationer.

Måste man installera laddbox därhemma när man skaffar elbil? Nej, det är inte nödvändigt, enligt Mats Leijon, som är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet.

Hans uttalanden om laddning i en artikel i Uppsala nya tidning fick häromveckan mothugg från Elsäkerhetsverket. Myndigheten rekommenderar att man laddar sin elbil via en laddbox, som har installerats av ett elinstallationsföretag.

Elsäkerhetsverkets motargument:
Fem skäl att inte ladda utan laddbox

Läs också:
Efter branden: ”Laddar aldrig med timer”

Men Mats Leijon står fast vid sitt budskap när Elinstallatören ringer upp:

– Det går bra att ladda i enfas- eller trefasuttag för utomhusbruk, och du kan koppla in upp till den strömstyrkan som du har avsäkrat för. Det ska uttagen klara, det är därför vi har standarder. Men installationen måste göras av en behörig installatör, det är jätteviktigt, säger han.

Att elbilsladdning skulle leda till att elanläggningen ofta utsätts för hög belastning under lång tid ser Mats Leijon som ett feltänk.  

–  Normalt laddar man bara upp det man har använt under dagen, och de flesta kör bara sin elbil någon eller några mil per dag. Då räcker det att ladda någon timme. Ska vi oroa oss för det borde vi även oroa oss för en massa andra elinstallationer som står på timvis eller dygnet runt, säger han.

Han betonar att det är viktigt att elen hemma är fackmannamässigt installerad och att man som medveten konsument hela tiden ska säkerställa att ens elanläggning är i gott skick. Han poängterar också att han inte rekommenderar någon att ladda elbilar i ”vanliga eluttag” eller ”vanliga schukouttag” och absolut inte via skarvsladdar eller timers.

– Jag pratar om enfas- och trefasuttag godkända för utomhusbruk installerade av behörig elinstallatör, inget annat, säger han.

Om man inte har bråttom att ladda rekommenderar han att ställa ner laddströmmen till 8 A eller lägre, kanske 5 A. Det skonar bilbatteriet, ger mindre belastning på elnätet och mindre värmeutveckling i elanläggningen.

I vissa situationer tycker han att det är bättre att använda laddbox, exempelvis om man har långt till jobbet och måste ladda mycket och fort för att fylla batteriet över natten. Eller om man vill styra laddningen efter eltaxan.

– Men jag vänder mig mot att folk luras att tro att alla måste göra dyra laddboxinstallationer när de köper elbil. Tröskeln blir onödigt hög för de som vill byta från fossilt till eldrift, säger han.

Läs också:
Den farliga laddningen

Hur laddar du själv därhemma?

– Vi har två elbilar i familjen och laddar direkt från vår solcellsanläggning med batterier eller i enfas- och trefasuttag för utomhusbruk installerat av en behörig installatör, säger Mats Leijon.