Ensamföretagarens fem bästa tips för att undvika bråk med kunden
Elektrikern Mattz Birath har röstats fram till årets företagare i sin klass fyra år i rad och får nästan aldrig ett klagomål. “Ta bara mejlbokningar” är ett av hans knep för att hålla sams med kunderna.
1. Inga telefonbokningar
Var tydlig i allt med kunden, om priser, vad som kostar vad, villkor och när du ska komma. Hör av dig om du skulle bli sen. Se till att alla överenskommelser finns nedtecknade. Ta inga bokningar över telefon utan per mejl. Bete dig som du själv skulle vilja bli bemött om du anlitade någon.
Fall för Arn
Tvist om materialpåslag – elfirman hamnade på Svarta listan
Tvist om fakturan
Elfirman sa 80 000 – fakturan blev 217 268
2. Håll kunden hemma
Är kunden på plats minimeras risken för missnöje eftersom du kan förklara direkt vilka alternativ som är möjliga och ni fattar besluten och testar er fram tillsammans. Dessutom blir det roligare om att jobba om det finns någon att snacka med.
3. Ren och prydlig
Var hel och ren när du kommer till kunden. Du vill inte ha hem någon som är svettig och skitig, Och se till att bilen är ren och städad när du är ute på jobb. Hur bilen ser ut säger mycket om hur du driver ditt företag. Jag har själv fått nya uppdrag genom att kunder har sett min logga på bilen ute på gatan. Den är min skyltdocka.
4. Väck engagemang
Gör det lätt för kunderna att skriva omdömen och uppmuntra till det, till exempel genom tävlingar eller sms med en bifogad länk för recensioner. Jag skickar sms till alla kunder när jobbet är gjort för att kolla om de är nöjda och be om ett omdöme.
5. Använd sociala medier
Ju mer aktiv du är desto fler jobb får du och om folk skriver snälla saker om dig får du mer jobb. Själv finns jag på Facebook och Instagram där jag lägger upp mina jobb och delar information som jag tror att mina kunder har nytta av, som nya lagar och regler. När jag startade företaget gjorde jag en video och presenterade mig och företaget istället för att annonsera. Det funkade jättebra.
Läs också
Elfirman på Svarta listan: ”Privatkunder blir bara tjafs”
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen