Logga in

”Det betyder mycket när man jobbar”

Publicerad
5 sep 2022, 08:37

Två kanelbullar från kunden förgyllde arbetsdagen för ventilationsmontören Jarmo Juntunen som gör sitt 39:e år i branschen.
Själv har han hjälpt nödställda kunder med både mattskakning och toalettbesök.

De snart fyra decennierna som ventilationsmontör har satt sina spår på kroppen, förklarar Jarmo Juntunen, 55, som driver familjeföretaget JJ ventserice i Trollhättan. Uppdragen är framför allt OVK, obligatorisk ventilationskontroll, främst åt bostadsrättsföreningar i Västra Götaland. Men även montering, reparationer och service av olika aggregat. Det blir ungefär 1 200-1 500 bostadsbesök per år och runt drygt 100 i månaden.

Kunderna älskar honom:
”Jag jobbar max två timmar per kund”

Gillar privatkunder:
Elektrikern Peter blev Clas Fixare – bangar inga småjobb

– Jag börjar få ont i axlar, rygg och domnande händer, säger han.

Därför kan en liten men vänlig gest från kunden göra stor skillnad. I det här fallet låg två bullar framdukade tillsammans med en lapp, “Till Jarmo”, som han fick syn på direkt när han klev in i hallen. Innan han satte tänderna i dem fotade han bullarna och la upp en bild på Facebook.

– Jag blev väldigt glad och bullarna var riktigt goda så jag ringde till kunden efteråt och frågade om de var hembakta, men de var de inte, säger han.

I vardagen möter Jarmo Juntunen alla möjliga typer av människor och får både skäll och beröm.

– Att kunderna bjuder på något händer ungefär en gång på fem år. Utlänningar är ofta väldigt artiga och jag har blivit bjuden på kaffe med kardemumma och baklava. Kommer man ut på landet och ska jobba händer det att kunderna vill bjuda på lunch, särskilt äldre som tycker att det är självklart. Det kan nästan kännas lite pinsamt, säger han.

Kunden som bjöd på bullar var väldigt tacksam över att få hjälp med en läcka från kondensisoleringen.

Men Jarmo Juntunen ställer själv upp lite extra för kunderna när det behövs. Många är gamla och ensamma och vill gärna att han tar en fika och pratar en stund.

– Man får vara lite psykolog också. Hinner jag så händer det att jag stannar. Jag har också bytt glödlampor och skakat mattor. En bekant frågade mig på skämt vad jag jobbar med egentligen när han fick höra det.

Han minns särskilt när han hörde ett rop på hjälp från en “gammal röst” i en lägenhet i en bostadsrättsförening. Han tog sig in i bostaden med huvudnyckeln och i sovrummet satt en äldre dam som ville ha hjälp att ta sig till toaletten eftersom hemtjänsten inte kommit än.

– Såklart att man ställer upp då, jag har inte hjärta till annat. Jag passade på att mäta när hon var på toaletten och hjälpte henne tillbaka när hon var klar. Grannen berättade att damen var 103 år.


När han själv har hantverkare hemma, som elektriker, är det självklart för Jarmo Juntunen att fråga om de vill ha en kopp kaffe eller lite frukt.

– De ska känna sig välkomna. Det betyder mycket när man jobbar. Själv kommer jag att minnas huset som “den där bostadsrättsföreningen där jag fick bullar”.