Logga in

Tar drygt 70 kronor per mil – gör förlust på bilresorna

Publicerad
9 aug 2022, 06:00
| Uppdaterad
16 aug 2022

”Det är svindyrt med servicebil om man räknar in alla kostnader som inköp, skatt, däck, service och värdeminskning på bilen”, det säger ventföretagaren Tomas Orell i Östersund. 


Han har räknat och räknat och hur Tomas Orell än ser på det blir resorna till kunderna i Östersundsregionen en förlustaffär, trots att han tar ut en något högre milersättning än de 70 kronor som är gängse bland konkurrenterna i regionen. 

 – Det är svindyrt med servicebil om man räknar in alla kostnader som inköp, skatt, däck, service och värdeminskning på bilen. Företagare överlag behöver ta tag i det här, vi måste sluta bjuda på resorna, säger han

Tvist om milersättningen
Krävde över 30 000 i avdrag för montörernas raster och resor

Gradvis ökning
Allt fler installatörer väljer elbil

 Han har inte blivit klokare av att titta på rekommendationer och kolla runt i nätverk.
– Motormännens rekommendation är exempelvis  50-60 kronor milen inklusive alla omkostnader. Hur tänker de då?

När en kund nyligen ifrågasatte milersättningen på fakturan väcktes tankarna i honom igen, att ekvationen inte går ihop, särskilt eftersom bilkostnaderna under det senaste året ökat rejält, bland annat genom straffskatter på diesel.

Avståndet till mina kunder kan skilja mellan tre kilometer och 20 mil så en fast taxa känns inte som ett alternativ. Det måste ju bli rättvis för kunden.

I storstäder som Stockholm är det vanligt att montörerna tar ut en fast avgift för servicebil per dag för jobb inom och utanför tull på cirka 400-480 kronor. Där har också elbilarna blivit allt vanligare
– Avståndet till mina kunder kan skilja mellan tre kilometer och 20 mil så en fast taxa känns inte som ett alternativ. Det måste ju bli rättvis för kunden. Stockholmarnas resor handlar nästan alltid om kilometer, säger han.

I hans firma med tio anställda finns några elbilar för projektuppdrag, men resten av bilarna går på diesel.
– Vissa säger att elbilar funkar om man planerar, men det är inte rimligt att en bil står still i fyra timmar på laddning för ett jobb ute på vischan. Det finns det ingen kund i världen som vill betala för.

Skatten höjs för dieselbilar men förmånligare med el
10 nya lagar som du bör ha koll på

Thomas Lundsten, företagsrådgivare på Installatörsföretagen, säger att bil- och transportkostnader är ett problem som alla företagare brottas med och som det är svårt att hitta en snabb lösning på:
– På sikt handlar det om att gå ifrån timtaxor och jobba mot att ta betalt för kompetensen och jobben. Men där är vi inte än, säger han.