Backventil drogs sönder vid värmepumpinstallation
En mängd fel upptäcktes i ett elföretags installation av en luft/vattenvärmepump och kunden gick till Arn och krävde 57 000 kronor tillbaka. Men elföretaget hävdar att kunden ”saknar grundläggande kunskaper om sitt eget värmesystem.”
En villaägare köpte en luft/vattenvärmepump inklusive installation och anslutning till värmesystemet för drygt 143 000 kronor av ett elföretag.
Enligt värmepumpbranschen är det ovanligt att elföretag installerar värmepumpar. Uppskattningsvis står elföretag för omkring 5–10 procent av installationerna.
Två dagar efter installationen kom den första felkoden. Företaget skulle skicka en VVS-montör för att verifiera att installationen var korrekt, vilket gjordes veckan efter.
Men innan dess uppstod fler problem. Det gick flödeslarm, värmen i huset pendlade mellan 13–28 grader, rören lät illa och villaägarna fick stänga av, lufta och åtgärda den felkod som angav flödesfel och stopp i filtret.
Elektrikern som gjort installationen meddelade att han skulle komma tillbaka och få igång allt, men skrev sedan att han skulle prata med VVS-montören, eftersom jobbet var omfattande.
Kunden anlitade då ett VVS-företag som upptäckte flera fel i elföretagets installation, bland annat pekade man på att en påfyllningsventil med backventil saknades. Det kunde i sin tur orsaka att radiatorvatten läcker ut i färskvattnet.
Då anmälde villaägaren elföretaget till Allmänna reklamationsnämnden, Arn, och krävde ersättning med 56 618 kronor och en ny backventil.
Elföretaget försvarade sig med att man sökte efter en rörmokare som skulle kunna hjälpa till med VVS-arbetena för att få den nya värmepumpen att fungera optimalt i det gamla värmesystemet. Men man fick inte tag i någon rörmokare som kunde ta på sig uppdraget just då.
Att det saknades backventil berodde på att den gått sönder vid monteringen eftersom det var väldigt trångt, menade elföretaget som också kritiserade kundens kunskapsnivå:
”Hon saknar grundläggande kunskaper om sitt eget värmesystem och värmesystem i allmänhet. Hon har inte heller lyssnat på företagets råd utan trott att en modern värmepump kan installeras i ett riktigt gammalt värmesystem utan att problem kan uppstå. Företaget var tydligt med att värmepumpen inte skulle komma att fungera optimalt förrän övriga VVS-arbeten/anpassningar av värmesystemet gjordes”, skriver företaget till Arn.
Arn gav elföretaget delvis rätt och menade att deras offert inte kunde förstås på annat sätt än att rördragning endast ingick till den del som krävdes för anslutning till det befintliga systemet. Därmed hade kunden varken kunnat bevisa att det var fel på värmepumpen eller installationen.
Men elföretaget ska montera den backventil som företaget dragit sönder vid monteringen av värmepumpen, rekommenderade Arn. Kunden fick inte gehör för sitt krav på ersättning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen