Så kan du tjäna pengar på ökat intresse för smarta hem
Skenande elpriser har skapat löpsedlar i vinter. De innebär också goda möjligheter att sälja in energibesparande elteknik till privatkunder och företag. Här ger vi lite idéer om smarta produkter som gör gott i kundernas plånböcker.
Många vill vara med och göra livet enklare för världens fastighetsägare. I spetsen för kampen om kunderna står företag som Amazon, Apple, Google och Microsoft. Telekomoperatörer, elnätsbolag och säkerhetsföretag är andra som intresserar sig för den ”smarta hem-marknaden”, liksom förstås alla de traditionella tillverkarna av elmateriel, AV-utrustning, larmsystem, lampor och allt vad det nu kan vara.
Vd:n som satsar på smarta hem
Ida startade elfirma – direkt efter plugget
Läs också:
6 smarta hem-system du bör ha koll på
Amerikanska undersökningsföretaget IDC konstaterar att försäljningen av smarta högtalare, videounderhållningsprodukter, uppkopplade lampor, smarta termostater och säkerhetsprodukter nu skjuter i höjden. I år räknar IDC med att marknaden ska omfatta 1,3 miljarder sålda enheter.
En stor del av produkterna handlar om det som kallas videounderhållningsprodukter, som Google Chromecast, Apple TV och Fire TV från Amazon. Men den allra starkaste ökningen står smarta högtalare med inbyggda röstassistenter som Amazon Echo och Google Home för – enbart under nästa år räknar IDC med 100 miljoner sålda enheter inom det här segmentet.
Den starka ökningen för röstassistenter är goda nyheter för elinstallatörer. De väntas nämligen också driva efterfrågan på annan smart hemteknik. Nu finns lösningar som gör det möjligt att styra KNX-anslutna apparater via röstassistent och fler sådana ”bryggor” kommer hela tiden – de flesta företag som sysslar med produkter för smarta hem har hakat på trenden.
Elinstallatörerna kan dra nytta av det alltmer utbredda intresset för klimatet genom att lyfta betydelsen av att var och en av oss är med och bidrar till att sänka energikonsumtionen. De ekonomiska vinsterna med detta är förstås också ett argument som blivit allt starkare med den senaste tidens utveckling av elpriserna. Högre komfort med reglerad värme och ventilation och höjd status bland grannarna för att man gör något åt klimatproblematiken kan förstås också hjälpa till att få avslut på en affär.
”Det i sin tur öppnar möjligheten för elinstallatören att erbjuda sina kunder serviceavtal om tillsyn och skötsel av elanläggningen och däri ingående elapparater ingår.”
Att styra eldrivna hushållsapparater, uppvärmning och ventilation efter eltaxan är smart ett sätt att minska energikostnaderna, givet att elabonnemanget har timtaxa, även om det inte minskar energiförbrukningen i sig. Däremot bidrar det till att minska energibehovet i hela elsystemet, eftersom behovet av spetskraft minskar i elnätet. Däri ligger också en miljövinst, eftersom spetskraften ofta är miljöskadligare än baskraften. Med andra ord är möjligheten att kunna styra när energislukande apparater i hemmet är i drift inte bara en ekonomisk fördel utan också klimatmässigt helt rätt.
En annan fördel med smarta hem är att tekniken kan skapa möjligheter till varningar när olika apparater behöver service och underhåll. Det i sin tur öppnar möjligheten för elinstallatören att erbjuda sina kunder serviceavtal om tillsyn och skötsel av elanläggningen och däri ingående elapparater ingår. På det viset kan exempelvis inomhusklimatet i en bostad ”tjänstefieras” på ett sätt som tidigare inte har varit möjligt. Det är smartare att sälja funktionen ”önskat inomhusklimat” än bara en värmepump eller en golvvärmeanläggning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen