”Jag vill inte betala ett öre mer för någon annans slarv”
Solceller i ojämna rader, fel sorts fästkrokar och en uppklippt plombering på huvudsäkringen. Den här villaägaren är rejält missnöjd med solcellsinstallationen. Men vems är egentligen ansvaret?
Villaägaren i Tidaholm skulle installera elbilsladdare och solceller på taket. Efter att ha jämfört några olika erbjudanden slog han till på en leverantör som gav ett bra paketpris. Men resultatet blev inte som husägaren hade hoppats.
– Installationen har flera problem, utöver den misslyckade estetiska placeringen av solpanelerna. Det är trist när folk runtomkring, till exempel de som sett bilderna på Facebook-forumet Solceller & Solenergi, tycker att det ser förfärligt ut. Men så är det, säger villaägaren Magnus Eneland.
“Jag litade på att de räknat rätt, men det borde jag kanske inte ha gjort.”
Magnus Eneland, villaägare
Mycket blir fel:
Nio solcellsinstallationer under lupp – en var felfri
Försäkringsbranschen intresserad:
Efter larmet: Solcellsinstallationer stoppas
Förutom att solpanelerna placerats ojämnt längs taknocken monterades för höga fästkrokar – troligen anpassade för betongpannor i stället för tegelpannor. Det har lett till stora glipor mellan takpannorna, där snö riskerar att yra in och smälta. Kabeldragningen har också en del övrigt att önska.
– Dessutom finns problem med billaddaren. Säkringarna (16 A) i källaren löser ut hela tiden. Jag har bytt fem stycken den senaste veckan. Så kan vi inte hålla på i längden, säger Magnus Eneland.
Han berättar att han har bistått med en ritning och mått. Det finns också ett avtal om hur mycket effekt solcellerna ska ge. Leverantören planerade placeringen och måtten på solcellerna.
– Jag litade på att de räknat rätt, men det borde jag kanske inte ha gjort, säger han.
Magnus Eneland har försökt komma överens om åtgärder med leverantören, men har hittills fått till svar att om ändringar ska göras debiteras timkostnad.
– Men jag vill inte betala ett öre mer för någon annans slarv, säger Magnus Eneland som inte slagit på solcellsanläggningen eftersom han är rädd att det ska ses som ett godkännande av installationen.
Kommunikationen med leverantören har kört ihop sig så pass mycket att Magnus Eneland tagit kontakt med en advokat för att utreda ansvarsfrågan. Under januari genomförs också en ny besiktning av anläggningen – av en oberoende besiktningsman.
Leverantören Brael Norden (i Bromma) vill inte ge några detaljerade kommentarer innan de sett resultatet av besiktningen.
– En oberoende besiktning har båda parter varit överens om är det bästa sättet att komma framåt. Vi har erbjudit oss att stå för slutbesiktningen, säger vd Alexander Widmark.
Risk för vattenläckage:
Installerade solceller på taket – fick ösregn i köket
Magnus Eneland är besviken och menar att han egentligen varken har tid eller ork för den här processen. Men det har blivit för många fel för att han ska bara släppa det.
– När elnätsbolaget var här för att granska inkopplingen av solcellsanläggningen visade det sig att plomberingen till huvudsäkringen var uppklippt. Så får man inte göra, för då kan husägaren flytta kablar och få gratis el, säger Magnus Eneland och suckar.
Inte heller elnätsbolaget, Tidaholms Energi, vill kommentera installationen innan den oberoende besiktningen är klar.
– Vi kan bekräfta att plomberingen är bruten. I övrigt kan vi inte säga någonting innan vi kollat noggrannare hur allt är kopplat i skåpet, säger Magnus Sjögren, elnätschef hos Tidaholms Energi.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen