Logga in

Sol-vd:n som jagar elbolag

Publicerad
28 maj 2021, 05:45

Snabbväxande solbolaget Soltech slukar företag på löpande band. Nu även elfirmor.
– Solenergi är egentligen en elaffär. Men elföretagen har missat tåget, säger vd Stefan Ölander.

– Att äga elföretag är helt avgörande för oss. Vi säljer inte bara solpaneler utan helheten: tak, solel och infrastruktur för energilagring och elbilsladdning. Det gör elektrikerna centrala, säger Stefan Ölander, som är vd på Soltech Energy Sweden AB.

Elektrikern som inte gav upp:
50 solcellsinstallationer på raken gick back …

Still going strong:
Grattis, Sveriges äldsta solceller!

Solenergibolaget startade sin aggressiva förvärvsstrategi i början av 2019 och har sedan dess köpt inte mindre än 15 företag.  De 13 första var tak-, fasad- och solenergibolag. Men Soltech har även jagat elfirmor, och under våren gick de två första affärerna i lås.

  • I mars köptes Provektor med runt 130 anställda på elva orter i Skaraborgstrakten. Företaget, som grundades 1947, hade i fjol en omsättning på 147 miljoner kronor.
  • I april köptes Rams El i Angered med 30 anställda. Företaget grundades 1993 och omsatte i fjol runt 70 miljoner kronor.

Provektor är i särklass störst av de 15 förvärv som Soltech hittills har gjort. En milstolpe, enligt Stefan Ölander. Han sticker inte under stol med att han konkurrerar med elbranschens uppköpsjättar – som Bravida och ännu mer Instalco – i jakten på väletablerade elfirmor.

– Bra elbolag kan välja och vraka, de blir uppvaktade av många. Vi är jätteglada att Provektor och Rams El valde att sälja till oss, säger han.

Tanken är att de båda elföretagen ska fortsätta med sina tidigare elverksamheter, inom exempelvis automation, larm och service. Samtidigt ska de växa inom solenergi i samarbete med tak-, fasad- och soldöttrar i Soltech-koncernen.

Provektor gör exempelvis elinstallationerna på AC-sidan när Sveriges hittills största solcellsfasad snart börjar byggas i Jönköping. Ytterligare fem Soltech-bolag deltar i uppdraget, där en drygt 200 meter lång industrifastigheten ska kläs med fasadsolpaneler i glas.  

Panelerna heter Soltech Facade och har utvecklats av Soltech Energy. Företaget erbjuder även Soltech Shingel och Roof, där tunnfilmsolceller har integrerats i större takpannor. Allt för att göra solcellsanläggningarna mer estetiska. Men marknaden för byggnadsintegrerade solceller har inte tagit riktig fart ännu, och därför säljer Soltech även traditionella kiselsolceller som företaget köper in.

Förutom solcellsanläggningar gör företaget flera andra typer av elinstallationer som solcellskunder kan vara intresserade av. Energilager, lastbalansering och likströmsnät mellan byggnader till exempel. Och laddinfrastruktur för elbilar, en snabbväxande marknad.

Då konkurrerar ni med traditionella elinstallationsföretag?

– Visst, vi konkurrerar både med stora och små elbolag, säger Stefan Ölander och fortsätter:

– Solenergi är ju egentligen en elaffär, men elföretagen har missat tåget. De har tappat en enorm möjlighet. Nu börjar allt fler elföretag att vakna när alla kunder frågar efter solenergi. Men att bygga upp en solavdelning är inte det lättaste, och kunderna vill inte ha olika entreprenörer för tak, fasad, solpaneler och eljobb. De vill ha en offert, en faktura, en garanti, säger Stefan Ölander.

Ska elfirmorna var oroliga?

– Små lokala firmor kommer det alltid att finnas utrymme för, de säljer på sina nätverk och har absolut en framtid. Och de riktigt stora klarar sig också. Fast företag däremellan, som kanske omsätter 50, 60, 70 miljoner, de kan bli lite squesade.

Letar ni efter fler elinstallationsföretag att köpa?

– Ja, vi vill både köpa fler elföretag och fler tak-, fasad- och solföretag.  Det ska vara stabila, lönsamma bolag med rätt kultur, entreprenörsanda, god kundstock och ägare som vill driva företaget vidare minst tre-fyra år efter förvärvet. Vi går mycket på magkänsla också, ägarna ska kunna samarbeta med de 15 bolag vi redan har, och de ska känna att det är en nytändning av att komma in i en solcellskoncern, säger Stefan Ölander.

SOLTECH ENERGI SWEDEN AB

  • Huvudkontoret finns i Stockholm.
  • Företaget grundades 2006 för att ta egenutvecklad, byggnadsintegrerad solenergi till marknaden.
  • Omsättningen 2020 var 500 miljoner kronor, att jämföra med 54 miljoner kronor år 2018 innan förvärven startade.
  • De 15 dotterbolagen har sammanlagt cirka 400 anställda.
  • Företaget har även verksamhet i Kina.  

Läs också:
Bilade av okänd elkabel – och kunden krävde ersättning

PROVEKTOR: ”GRÖN TEKNIK ÄR FRAMTIDEN

I mars köptes Provektor med runt 130 anställda av Soltech.

– Grön teknik är framtiden, och det blir mycket lättare när vi kan samarbeta med andra Soltech-bolag och få hjälp med exempelvis försäljning, inköp och montage av paneler, säger Kenneth Johansson, vd på Provektor som har verksamhet på elva orter i Skaraborgstrakten.

Han bekräftar att företaget har haft flera friare under åren. Med Soltech som ägare ser han en chans att bli starkare på en tuff solcellsmarknad med stor prispress.

– Men själv tycker jag nästan att det roligaste är att våra anställda är så positiva till uppköpet och hela grön teknik-tänket. Annars kan det ju finnas en oro efter ett uppköp att personal ska sluta, men vi får jättebra feedback, säger han.

RAMS EL: SOLAFFÄRERNA BLIR MER LÖNSAMMA

Rams el gör elinstallationer på entreprenad och har liksom Provektor uppvaktats av flera köpsugna aktörer. Både investmentbolag och elinstallationsföretag.

– Men vi fastnade tidigt för Soltech. Vi gillar upplägget där en mix med olika typer av företag kan hjälpas åt och stötta varandra, säger vd Johan Adelbjer.

Han konstaterar att efterfrågan på solenergi har ökat otroligt mycket på sistone. Nu hoppas han att företagets solaffärer ska bli mer lönsamma än tidigare eftersom Rams el får tillgång till Soltechs kunskap och inköpskanaler för solceller och växelriktare.

– Tidigare har vi köpt från grossist eller annan part. När vi kan kapa ett led i kedjan får vi större möjlighet att tjäna pengar, säger Johan Adelbjer.