”Infästning är ett eftersatt område”
Hallå där, Daniel Carnegård, lärare i elteknik på Brinellgymnasiet i Nässjö. Vilken är din syn på kunskapsnivåerna om infästning bland elever som studerar elteknik i Sverige?
– Många elever har problem att förstå olika typer av material och vilken infästning som ska användas till vad. Därför ska vi framöver dra i gång ett projekt där vi ska utöka elevernas kunskaper i hur man fäster saker i olika material, berättar Daniel Carnegård.
Gör vårt quiz:
Upp till bevis! Vad kan du om infästning?
Missa inte
Stor guide: Har du stenkoll på infästning?
Han menar att infästning är ett eftersatt område och att grundkunskaperna skiljer sig mycket mellan eleverna.
Många av de som kommer till gymnasieutbildningen i elteknik har knappt hållit i en skruvdragare och det är problematiskt konstaterar, Daniel Carnegård. Eleverna som läser elteknik har ett späckat schema och ska lära sig mycket annat under de tre år de pluggar.
– Tidigare har vi bara kört grunderna för att de ska förstå skillnaderna mellan olika pluggar och skruvar. Men nu tänkte vi utveckla det ännu mer med väggar i olika material där eleverna får prova på alla typer av infästning och se hur de beter sig i materialen.
Han konstaterar också att det är viktigt för pedagoger som lär ut elteknik att hänga med och ha koll på nya produkter.
– Att självmant söka efter information och ha viljan att lära sig nya saker är en av flera avgörande faktorer om man vill bli en duktig elektriker.
Läs också:
Har du valt rätt buntband?
Hur behöver utbildningen i ämnet infästning utvecklas?
– En viktig sak är att vi pedagoger måste se till att ta hem nya produkter från tillverkarna som vi använder i undervisningen. Det är den väg vi måste gå för att kunna leverera en attraktiv utbildning.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen