Logga in

Vem har rätt om lampan som slocknade efter fyra år?

Publicerad
8 mar 2021, 05:45
| Uppdaterad
22 mar 2021

Juristfrågan för några veckor sedan handlade om en armatur hos kunden som slocknat efter fyra år. Flera kommenterade artikeln och undrade om inte material och arbete blandades ihop. Men faktum är att det inte spelar någon roll i det här fallet. Här reder entreprenadjuristen ut varför.

När belysningen plötsligt gick sönder krävde privatkunden att elektrikern skulle åtgärda problemet trots att installationen gjordes för fyra år sedan. Har kunden rätt? löd frågan som juristen Viktor Sterner svarade på i Elinstallatören och som orsakat debatt på Facebook.

Läs den omdebatterade första artikeln: Är det vårt fel att lampan har slocknat?

Så här förklarade Viktor Sterner saken: ”I de flesta fall måste en privatperson reklamera en tjänst inom tre år efter att uppdraget avslutades. Men om arbetet har utförts på byggnader och fasta saker är reklamationsfristen i stället tio år.” Svaret ledde till diskussion och kommentarer som, ”mig veterligen är garantitiden på material två år”, ”jag tycker att man blandar ihop tjänster och material” och ”är det material eller arbetet som avses?”

Viktor Sterner.— Faktum är att det inte spelar någon roll om kunden påstår att det är fel i materialet eller arbetsprestationen i det här fallet, säger Viktor Sterner, när vi bollar tillbaka frågan till honom.

— När det handlar om privatkunder gäller konsumenttjänstlagen och enligt den är ett företag ansvarigt för fel som visar sig inom tio år om tjänsten utförts på en byggnad eller en annan fast sak. Och i tjänsten ingår både material och arbete. Men reglerna för konsumenttjänster förväxlas ofta med de regler om garantier och garantitider som finns i kommersiella standardavtal, som AB 04.

Fler populära frågor till Installatörsföretagens jurister:

Hur ska jag hantera att kunden köpt tveksamt material?

Varför pratas det så mycket om standardavtalen?

— Om det konstateras att det är fel i materialet är företaget därför ansvarigt för det gentemot sin kund, i ett fall som detta. Har företaget gällande garantier från sin materialleverantör kan företaget i sin tur reklamera felet till leverantören, påminner han.