Kabelchefen: ”Den här kabeln har revolutionerat branschen”
De lättskalade Easykablarna blev en fullträff för Nexans utvecklingsteam i Grimsås. Andra kablar har floppat. För att lyckas med en ny produkt gäller det att lyssna på kunderna lagom mycket – och att hitta svårflörtade testelektriker
Hur gör vi vardagen enklare för elektriker? Vilka kablar vill de installera om några år? Och hur ska kablarna kunna tillverkas? Det är frågor som Nexans utvecklingsteam i Grimsås har till uppgift att lösa. I den lilla orten i Västergötland har företaget inte bara en stor kabelfabrik. Här finns även ett tiomannateam som utvecklar framtidens installationskablar. Till sin hjälp har de materialutvecklare som tar fram en avgörande beståndsdel – plasten.
Mer kabelsnack: Alltför tjocka kablar problematiskt i miljonprogrammen
Annat om elmateriel: ”Ingen vill tillverka min klammer”
Aron Andersson är produktchef för installationskablarna. Att fråga honom vilken kabel som utvecklarna har lyckats bäst med känns ungefär som att fråga en förälder om vilket som är favoritbarnet. Men svaret kommer utan tvekan:
– EQLQ Easy. Jag kan utan att skämmas säga att den revolutionerade installationsbranschen. Nu finns många efterföljare, men vi var först!
Men vad gör man med kabeltrummorna då? ”Man vill ju egentligen inte bara slänga dem”
Före lanseringen på Elfack 2009 hade montörerna i princip två alternativ. Antingen lättskalade, brandfarliga pvc-kablar eller mer svårskalade halogenfria kablar, som klarade brand bättre. Nyheten med Easy-kablarna var att de var smidiga och lättskalade trots att de var halogenfria. I den innovationen spelade plastutvecklarna en nyckelroll.
”Kabeln var visserligen kanonbra. Men vi sköt långt över målet, och den blev alldeles för dyr.”
Att minnas kabelprojekt som har floppat är kanske inte lika roligt. Men teknikchefen Inge Adolfsson berättar ändå om en mellan-spänningskabel som togs fram i samma veva.
– Kabeln var visserligen kanonbra. Men vi sköt långt över målet, och den blev alldeles för dyr, säger han.
Lärdomen blev att det självklart är viktigt att lyssna på kunderna – men inte för mycket på en enskild kund. I det här projektet hade kunden väldigt specifika önskemål, men ingen annan var intresserad. Efter att ha sålt runt två km lade Nexans ner kabeln.
– Man måste våga sikta högt och misslyckas ibland, sammanfattar Inge Adolfsson.
Ibland startas utvecklingsprojekt efter en förfrågan från en kund. Andra projekt drar igång efter att Nexans har identifierat ett behov på marknaden. Det kan handla om att få fram en kabel som är starkare, glattare, mer flexibel, tunnare eller kanske snyggare.
Först börjar ingenjörerna i materialteamet att mixtra med sina plastrecept och blanda till prover. Lovande kandidater går vidare till kabelutvecklarna som tillverkar testkablar
i liten skala på labb. Blir resultatet lyckat görs en pilottillverkning i fabriken. Då visar det sig om materialet funkar i maskinerna eller inte.
Om allt går vägen väntar ett avgörande moment: nu ska elektriker testa kabeln. -Kritiska elektriker ska det vara, som säger ifrån om de är missnöjda.
– Där har vi god hjälp av våra egna elektriker i fabriken. De är inte nöjda med någonting, och vill väl helst att kabeln lägger sig själv, säger Aron lite skämtsamt.
Vad som bubblar i labbet nu? Några detaljer avslöjas inte. Men det är ingen hemlighet att utvecklarna måste ha koll på nya framväxande teknikområden. Laddkablar är ett sådant exempel, och företaget lanserade i fjol sin första kombikabel med både kraft- och styrfunktioner för laddning av elfordon. En annan tekniktrend är lokala DC-system som minskar energiförlusterna från solel. Nexans har bland annat tagit fram hybridkablar för likström som även har fiberkabel innanför manteln.
Miljön hamnar också allt mer i fokus. Dels är intresset stort hos kunderna, dels väntar hårdare miljöregler på sikt. Det gäller att kunna använda förnybara material, återvunna material och att kablar ska kunna återvinnas. Nexans har även deltagit i några pilotprojekt i Sverige där kunderna vill ha helt fossilfria kablar.
Vad är er största utmaning nu?
– Att vi inte kan vara ute hos kunder och få input och idéer. Att lyssna på kunderna är jätteviktigt, och det är svårare när man inte kan träffas fysiskt på grund av coronan. Nu blir det mycket telefon och webbseminarier i stället, säger Aron Andersson.
Har du någon drömkabel?
– Ett ledarmaterial som ändrar färg när det blir spänningssatt vore inte så dumt, säger Aron Andersson.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen