Logga in

5 tips till dig som ska bli chef över jobbarkompisarna

Publicerad
29 jan 2021, 05:46

Hur tar du steget från att vara en i gänget till att bli chef över ­kollegerna utan att det blir gnissel? Ledarskapsexperten Carina Lätt ger sina bästa tips för övergången.

1. Gör de nya ­rollerna tydliga

Ett problem med att kliva fram som chef är att du redan har en roll i gruppen som du måste ändra på. Du går från att vara på samma nivå, med samma roll som de andra till att helt plötsligt bli något annat. Därför är det viktigt att göra de nya rollerna tydliga, både för dig och gruppen redan från start.

Elektrikern Peder Grund berättar om sina erfarenheter: ”Jag fick backa ­tillbaka och lät en annan person ta chefsrollen”


2. Prata med varje medarbetare

Innan du tillträder som chef är det viktigt att kommunicera med gruppen som skall ledas. Carina Lätt råder blivande chefer att ha individuella samtal med alla medarbetare eftersom vi har olika relationer till olika kolleger. Det kan till exempel också vara någon annan som har sökt chefsjobbet men inte fått det. Gör också en tydlig skillnad på privatliv och arbete.

Carina Lätt.”Det är bra att ha någon utanför arbetsplatsen att bolla erfarenheter och frågor med.”

Ledarskapsexperten Carina Lätt

 

3. Gå en ledarskapsutbildning

Det är vanligt att medarbetare som är bra på sina jobb befordras till chefer. Tar man på sig den rollen är det viktigt att se till få utbildning i ledarskap och gärna ett externt stöd, så som ­chefsnätverk att dela med sig av ­erfarenheterna i. Det är bra att ha någon utanför arbetsplatsen att bolla erfarenheter och frågor med.

Var beredd på att samtalet kan förändras när du som ny chef kommer in i fikarummet. Illustration: Sofie Båtmästar

4. Var beredd på förändrade ­attityder

Många som blir chef över sina gamla ­kolleger märker av gruppens ändrade attityd och för den som inte är förberedd kan den nya chefsrollen kännas ensam. Det brukar exempelvis märkas vid fika­rasten att samtalet förändras när du kommer in i rummet som chef i stället för kollega.

5. Släpp ­detaljerna

Ett vanligt misstag är att nya chefer inte släpper arbetet på detaljnivå. Men det är samtidigt en svår balansgång eftersom det är få ledare idag som enbart är chefer. De flesta har även operativa arbetsuppgifter. Som boss är det viktigt att hitta en balans mellan de dubbla rollerna. Dels för att du inte kommer att ha tid och möjlighet att arbeta på detaljnivå men framförallt så hämmar det andras utveckling. Det kan skapa onödig irritation när medarbetarna känner att de inte får växa.