Logga in

Varför blinkar ­ledlampan när ­grannen laddar bilen?

Publicerad
19 maj 2020, 08:39
| Uppdaterad
8 apr 2021

I vår senaste artikelserie skriver vi om EMC-problem från solceller, men – det är inte den enda typen av störning från ny elteknik. För tre år sedan träffade vi Sarah Rönnberg som kunde beskriva varför hårtorkar startar mitt i natten — det var hon som införde begreppet supratoner.

Hur gick det sen?

— Otroligt många har kontaktat mig efter artikeln. De har sett något mystiskt och undrar ”kan det här vara dina supratoner?”. Det är ju jättesvårt att veta utan att göra mätningar, men
i vissa fall kan jag tänka mig att supratoner är problemet, säger Sarah Rönnberg som ­numera är biträdande professor i elkraftteknik på Luleå tekniska universitet i Skellefteå.

Läs också:

Per-Ove tvingades ta ner solcellerna: ”De stör”

Därför stör solcellerna

Vad är supratoner?

— Störningar i ett högre frekvensområde på mellan 2 kHz och 150 kHz. De kan spridas på elnätet från datorer, laddning av elbilar, tv-apparater, ­ledlampor — ja, nästan allt. 

Vad forskar ni om nu?

— Vi har många intressanta projekt. En doktorand har exempelvis tittat på flimmer från ledlampor i tre år och börjar få fantastiskt roliga resultat. Vi har sett en koppling mellan synligt flimmer och supratoner som är osynkroniserade mot 50 Hz. Supratonerna kan i vissa fall släcka ut flimmer så att lampans ljuskvalitet faktiskt förbättras. Fast vi pratar inte om flimmer längre, utan om ljusintensitetsvariationer.

Hur påverkas elnätet när störningar från massor av lampor adderas? Det undersöker forskarna med två ställningar med vardera 100 ledlampor. Foto: Charlotta von Schultz

 

Vilka störningsproblem ger elbilar?

— Rent generellt är jag väldigt positiv till elbilar, och vår drivkraft är att elnätet inte ska få hindra övergången till ett hållbart samhälle. Om det skulle uppstå negativa aspekter så går det att lösa. Men då måste man först hitta störningarna och följa utvecklingen, som går otroligt fort. Elbilar som tillverkas i dag har helt annan teknik än för fem år sedan. Detsamma gäller många andra typer av utrustning.

Hur märker man om elbilen stör?

— Från länder som Tyskland där elbilar är betydligt vanligare berättas det om mikrovågsugnar som börjar låta när elbilsladdare skickar in supratoner på nätet. Och en kollega här i Skellefteå märkte att hans ledlampa började blinka när grannen laddade bilen. Han löste det genom att byta till en annan ledlampa. 

Så ledlampor är olika känsliga?

— Absolut, och det gör forskningen lite besvärlig. Vi tänkte först att vi skulle kunna titta på olika typer av störningar för att komma fram till vilka som ställer till problem för ledlampor.  Men det visade sig att lamptillverkarna använder en uppsjö olika tekniker, det går inte att säga vilken påverkan en viss typ av störning har.

”Om det skulle uppstå negativa aspekter så går det att lösa. Men då måste man först hitta störningarna och följa utvecklingen, som går otroligt fort.”

Ni forskar även om solceller?

— Ja, solcellsanläggningar är en ganska stor last som man tidigare inte tänkt på i lågspänningsnätet. Vi tittar bland annat på vilket elkvalitetsfenomen som skulle kunna begränsa en storskalig anslutning av solceller. Det som ligger närmast till hands är överspänning hos kund, som kan få apparater att gå sönder i slutändan. Vi undersöker även växelverkan mellan solcells­omriktare och elbilsladdare. De har varsitt styrsystem som ska samverka, och om båda försöker bestämma kan det i värsta fall leda till instabilitet.