Toytas två tunga vätgasprojekt efter personbilen Mirai
Vätgaskoden del 2 | Ett ton förnybar vätgas om dagen ska Toyota producera i fabriken i Long Beach hamn. Där ska också lastbilar som går på vätgas göra luften renare. Bättre vrid än diesel har de också, testföraren Gary som älskar att köra vätgaslastbilen.
Man kan fortfarande inte hyra en bränslecellsbill och med de avstånd jag måste tillryggalägga omkring Los Angeles får det bli en bensinare. När jag kör av Interstate 405 och närmar mig Toyotas hamnanläggning i Long Beach förändras mixen av fordon på vägen. Personbilarna hamnar i minoritet och i stället syns tunga dragbilar med containersläp. Los Angeles hamn trafikeras av 18 000 lastbilar. Den siffran antas vara nästan dubbelt så hög år 2030.
Vätgaskoden del 1: Vätgaskoden visar varför Kalifornien satsar på bränslecellsbilar
Redan år 2035 ska hamnen uppnå nollutsläpp, det har hamnmyndigheten beslutat. Det är drivkraften bakom att Toyota tagit bränslecellsstacken från Mirai och satt in den i en tung lastbil. Efter flera testbyggen med så kallade gliders, lastbilsskal som man sätter i en motor i har den japanska biljätten i vår tillsammans med tillverkaren Kenworth byggt en dragbil runt bränslecellsmotorn. Gary Moeller är en av förarna på bilen, han står i solen och fixar det sista inför lanseringen som ska ske bara några dagar senare. Gary Moeller har kört långtradare genom USA i 35 år och satt i förarhytten när Toyota ordnade ett dragrace mellan vätgas och diesel.
Video: Se vätgaslastbilen och hör Gary Moeller och James Kast berätta
– Jag älskar att köra den här. I tävlingen har vi två likadana bilar, det är bara motorn som skiljer. Båda drar 14 ton och när vi tittar i backspegeln precis efter att vi har startat har vi vunnit 100 yards mot diesellastbilen.
Vätgaskoden del 3: Därför används inte överproduktionen från sol och vind till att tillverka vätgas
I hamnen väntar Toyota på bygglov för att få sätta i gång med en så kallad tri gen-anläggning, som står för trippelgenerering. Bolaget köper upp biogas från hela delstaten som matas in i gasledningsnätet. Här i Long Beach plockar man ut gas och i anläggningen omvandlas den till vätgas, el och dessutom värme av kommersiell kvalitet. Den främsta avsättningen för de 1,2 ton vätgas som produceras per dag är för Miraibilarna. Nu produceras 3 000 bilar för världsmarknaden per år men bränslecellsanalytikern James Kast på Toyota Motors berättar, när vi möts i hamnen, att årstakten ska tiofaldigas de närmaste åren. De bilarna behöver tankas när de landar på amerikansk mark för att sedan köras vidare till bilhandlarna. Men hur ska vätgasbilen ta sig utanför Kalifornien?
– Det här är vår största marknad för Mirai i världen, men just nu har vi startat ett partnerskap med Air Liquid för de nordöstra staterna. Grunden blir stationer i Boston, Conneticut och New York. I Kanada har vi öppnat i British Columbia, i Quebec, säger James Kast.
Vätgaskoden del 4: 20 år med bränslecellsbussar i ökenstaden Palm Springs
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen