Logga in

Har du koll på hur laddstationer ska installeras?

Publicerad
5 sep 2019, 15:07

Elsäkerhetsexperten Fredrik B Sjödins nya handbok slår försäljningsrekord. ”Installationen ställer rätt extrema krav.”

Fredrik Byström Sjödin är aktuell med en ny handbok för installation av laddningsstationer för elfordon. En vecka efter lanseringen har boken sålt bättre än vad någon annan bok från på IN förlag har gjort på så kort tid. 

Lyktstolpen laddar elbilen – och installationen går snabbt

Vi ställer fem frågor: 

Varför är det så stor sug efter den här handboken?
– Laddstationer är en ny växande marknad, och de liknar inga ”vanliga” installationer som ”vanliga” elfirmor gör. Installationen ställer rätt extrema krav på den befintliga anläggningen eftersom belastningen är så hög. Det är egentligen inga konstigheter med du måste tänka till om dimensionering, placering, lastbalansering och även kontroll, säger Fredrik Byström Sjödin, som är elsäkerhetsexpert på Installatörsföretagen.

5 saker du inte vill missa när du installerar laddstationer

Finns det några vanliga missuppfattningar bland elektriker?
– Det vanligaste missförståndet är att man luras att tro att det räcker med att skruva upp ett industriuttag på garageväggen. Men det ska vara Mod 3-laddning med typ 2-don. Då får man en fast installerad laddstation, som matar, övervakar och styr laddeffekten. Ibland säger både kunden och bilhandlaren att det duger bra med ett motorvärmaruttag, men då är det bara att stå på sig eller tacka nej till uppdraget. Mod 3 typ 2 ska det vara, punkt slut.

Här förbjuds hyresgästerna ladda elbilar i motorvärmaruttag

Vad är problemet med att ladda i motorvärmaruttag?
– Uttaget kan i värsta fall haverera och huset brinna upp. Laddstationen behöver egen matning och betydligt grövre kablar än motorvärmaren. Du måste lastbalansera och styrningen ska strypa elen till laddfordonet om förbrukningen blir för hög för att slippa att säkringarna går. Det kan innebära att bilen kanske inte blir fulladdad om kunden samtidigt kör tvätt- och diskmaskinen, och då kan vissa kunder säkert tro att det är något fel på laddningen. Det blir en pedagogisk fråga för installatören att förklara, säger Fredrik Byström Sjödin.

Johanna laddade bilen i Schukouttaget – och förlorade sitt hem

Försäljningen rivstartade visst?
– Ja, jag gjorde en smyglansering på Elmässan Norr i förra veckan, och de 40 handböcker jag hade med mig försvann direkt. Det var en salig blandning folk som ville ha ett ex: småfirmor, representanter för stora installationsföretag, konsulter och lärare. Förra fredagen gjorde IN Förlag den riktiga lanseringen, och idag när det har gått en vecka är 350 böcker beställda, det är nytt rekord.

”Förvånade att nätbolagen inte förbereder sig på att det blir mycket hemladdning”

Är du förvånad?
– Nej, inte direkt. Ingen annan handbok vänder sig direkt till installatören. Boken tar även upp affären, hur man kan sälja in laddinstallationen och tänka på eftermarknaden med serviceavtal till exempel, säger Fredrik Byström Sjödin. 

Fakta om handboken:

Boken heter Handbok – Installation av laddningsstationer för elfordon, har 48 sidor och ges ut av IN Förlag. Här kan du köpa den.