Logga in

“Det svåraste har varit att nå ut”

Publicerad
8 jan 2019, 10:48
| Uppdaterad
7 apr 2021

Nytt samarbete med Ahlsell ska sprida arbetskläder med bra passform till tjejer i mansdominerade branscher.

För drygt tre år sedan skrev vi om Elisabeth Nordenberg som lanserade Elinord – seriösa arbetskläder anpassade för kvinnor. 

Hur gick det sen?
– Superbra. Vi får jättefin kritik från användarna och försäljningen ökar. Nu har Ahlsell fått upp ögonen för oss och tar in ett urval av vårt sortiment i sina butiker, säger Elisabeth Nordenberg.

Quiz: Vad ska man inte ladda elbilen med? Och 8 andra frågor.

Största utmaningen?
– Vi har inte kunnat lägga en massa pengar på marknadsföring, och den svåraste delen har varit att nå ut. Hittills har vi sålt i vår egen webbshop och via fristående återförsäljare, och så kommer vi att fortsätta. Men det nya samarbetet med Ahlsell gör att vi kan nå ut till betydligt fler. Det betyder jättemycket, säger Elisabeth Nordenberg.

Vad är Elinords bakgrundsidé?
– Att erbjuda sköna arbetskläder med bra passform till tjejer i mansdominerade branscher. Elektriker, målare och snickare till exempel. Samtidigt ska även tjejer kunna smälta in i gänget, och då funkar inte rosa eller blommiga kläder. Därför satsar vi på basfärger, varselfärger och vitt för målare, säger Elisabeth Nordenberg.

Läs mer: El-missarna i TV4, stirlingmotorn – och elfel, elfel, elfel

Vilket plagg säljer bäst?
– En gråsvart arbetsbyxa som nu kommer i en uppdaterad version med ännu bättre passform än tidigare.

Var är ni om fem år?
– Då vill vi finnas representerade hos fler återförsäljare i Sverige och börja hitta ut i övriga Norden. Vi kommer även att erbjuda fler typer av arbetsplagg, en arbetskjol finns till exempel på tapeten, säger Elisabeth Nordenberg.