Logga in

”Krävs mycket för att nå fram till killar mitt i puberteten”

Publicerad
28 maj 2018, 08:17

Ett sextiotal lärare svarade på vår enkät om arbetet med jämställdhet på gymnasieskolans El- och energiprogram. Nästan hälften uppger att de kommer arbeta mer med jämställdhet framöver.

Ett sextiotal lärare svarade på vår enkät om arbetet med jämställdhet på gymnasieskolans El- och energiprogram. Nästan hälften uppger att de kommer arbeta mer med jämställdhet framöver.

Läs mer: Amanda vill vaccinera eleverna mot machokultur

Av de 57 som svarat på vår enkät är det 42 procent som tycker att behovet att arbeta med jämställdhet med de egna eleverna är stort eller mycket stort, 32 procent svarar varken eller och 26 procent tycker att behovet är litet eller mycket litet.

”Dra fittan i grus – vi drar el i horhus.” Se Elstudion om det sexistiska studentflaket i Uppsala förra året.

Många lämnade också fria kommenterar, här kommer ett urval av svar:

”Det beror på hur många flickor som söker.”

Anders Thörne, Älvstrandsgymnasiet, Hagfors

”På Söderslättsgymnasiet i Trelleborg har vi en utmärkt Likabehandlingsplan som hela skolan jobbar med hela tiden. Det är en plan som vi arbetar med långsiktigt, den blir aldrig färdig.” 

Bertil Ahlström, Söderslättsgymnasiet, Trelleborg

Läs mer: Praktik ingen idé för Pauline – skulle inte få eljobb ändå

”Ett problem är samhällets syn på vad kvinnor klarar, många ungdomar tror inte elektriker är ett bra jobb för kvinnor, därför får vi alltför få (cirka tio procent) sökande till programmet.”

Håkan Johansson,
Peder Skrivares skola, Varberg

Läs mer om utbildning: Fredrik får inte bli elektriker

’’Det är tråkigt att det förekommer könsord hela tiden. Och vi tjatar ständigt om att det inte är tillåtet.’’

Johan Andersson, Etec, Oskarshamn

”Vi har inte råd att tappa kvinnorna”

”Vi påverkar självklart genom systematiskt värdegrundsarbete men vi kan inte påverka vilka som kommer in till utbildningen.” 

Matts Gregori, Björkhagsskolan yrkesvuxenutbildning, Hofors.

”Vårt arbete för jämställdhet bygger mycket på öppna diskussioner och diskussioner om attityder. Hur man förhåller sig till människor i sin omgivning, att lite ödmjukhet är en bra egenskap oavsett vem man möter. Det görs en stor enkät med alla tvåor varje år + att elever från andra program gör enkäter i våra klasser. Jag tror dock att en diskussion i vardagen, när ämnet dyker upp, ger mer för respektive elev, än ännu fler enkäter. Mängden jämställdhetsdiskussioner varierar mellan olika klasser, beroende på individer i klassen. Både när det gäller jämställdhet mellan kön och mellan olika ursprung.”

Louise Kullander, Carlsund Utbildningscentrum, Motala

”Privilegierade vita män hör av sig och förstår inte problemet”

”Könsfördelningen är väldigt ojämn. Killar mitt i puberteten, det krävs mycket för att nå fram. Behövs kontinuerligt arbete. Problemen ute i samhället speglas också i skolan. Skolan är ju en del av samhället.”

Anonym

’’Vi har en tjej bland 120 elever på programmet, vi kan inte särbehandla någon för de har ett annat kön. Det vi försöker säga är att branschen hellre anställer en tjej än en kille ifall de har ­ likvärdiga kunskaper eftersom bristen på tjejer är stor i branschen.”

Daniel Pettersson, Birger Sjöberggymnasiet, Vänersborg

FAKTA

Så gjorde vi

Enkäten genomfördes vecka 17 genom ­e-postutskick till cirka 200 lärare samt genom publicering i Facebookgruppen ”Lärare på el- och energiprogrammet, hela Sverige”.