Logga in

Elbilsägare strandad när hans laddsladd fastnade i laddbox

Publicerad
22 feb 2018, 09:02

Elinstallatörens annonschef Ivan Ahlenblom laddade bilen under handlingen. När han kom tillbaka lossnade laddsladden från bilen men i laddaren satt sladden som berget. Det fanns ingen information om vart han skulle vända sig. På Vattenfall säger man att det inträffade är olyckligt och något man tar på största allvar.

– Jag kunde ju inte komma därifrån. Det fanns ett nummer att ringa, men det stod att det var telefontid vardagar 9-19, det här var i söndags.

Ivan Ahlenblom, Elinstallatörens annonschef, hade handlat på Port 73 i Haninge söder om Stockholm och under tiden laddat sin bil, en laddhybrid, i en Incharge-laddare från Vattenfall. Laddsladden släppte från bilen, men i laddaren satt den som berget. En ny laddsladd kostar mellan 3 000 och 6000 kronor och är inget man åker ifrån.

Läs mer: 5 saker du inte vill missa när du installerar laddstationer

”Det är problematiskt idag att ha en laddhybrid. Laddstationerna är för få, det är olika standarder och de är ofta dåligt placerade i parkeringshus. Det är inte lätt att vara miljövän idag.”

Ivan Ahlenblom, annonschef Elinstallatören.

Vi frågar Heidi Stenström, pressekreterare på Vattenfall som ligger bakom laddkonceptet Incharge, om det var rätt att inte rycka ur laddsladden.

– Ja, annars rycker du sönder laddboxen.

Läs mer: Lyktstolpen laddar elbilen – och installationen går snabbt

Har det här hänt förr? Hur ofta?

– Att folk fastnat, ja, med är ovanligt. Med nya laddboxar ska det inte vare ett problem då de automatiskt ska släppa när man tar ut laddhandsken ur bilen.

Det fanns ingen kundservice på helgen. Hur ska man bete sig när laddaren ballar ur?

–  Kundservice har öppet dygnet runt, de nås på 020-526200. Just den här laddstationen är från tiden innan vi lanserade InCharge och vi kommer att ta kontakt med laddboxägaren och förse dem med uppdaterat informationsmaterial så att det kommer upp aktuella telefonnummer.

Ivan Ahlenblom ringde fastighetsägaren som i sin tur fick kontakt med Vattenfall som med fjärrstyrning kunde starta om laddboxen. Det fick laddhandsken att släppa. Efter en timmes väntan på söndagsförmiddagen kunde han lämna Port 73.

– Det är problematiskt idag att ha en laddhybrid. Laddstationerna är för få, det är olika standarder och de är ofta dåligt placerade i parkeringshus. Det är inte lätt att vara miljövän idag.

Läs mer: ”De flesta elfordon borde inte få anslutas på nätet”