Logga in

Morgonfikat hotat när kunderna kan handla elmateriel dygnet runt

Publicerad
12 jan 2018, 16:02
| Uppdaterad
9 apr 2021

Nu kan du som tidigare varit kund hos Storel också handla hos Selga – och vice versa. VI passade i och med detta på att fråga Rexel hur det egentligen går med dygnetruntkonceptet som de nu haft i snart två år.

 

Hallå där … Håkan Hedberg, försäljningsdirektör och vice vd på Rexel, vars kunder från och med början av januari kan handla med samma kundnummer oavsett om de handlar hos Selga eller Storel.

Håkan Hedberg.Varför har de inte kunnat göra det förut?
– Den lokala grossistfunktionen har varit att kunderna har handlat hos Selga eller Storel på sin lokala ort, men i takt med att marknaden har växt har behovet av fler butiker ökat. Oftast har ju varje bolag ett säljteam som är trygga med sin leverantör, men en dag kan det finnas behov av att hitta material på två orter, ta till exempel om man har jobb i både Eskilstuna, där Storel finns och i Västerås där de har Selga, nu kan kunderna hämta i båda städerna. Och i Stockholm har våra kunder nu tillgång till totalt 17 butiker i stället för 6 eller 11.

Elinstallatörens läsare positiva till Rexels koncept med dygnet runt-öppna butiker

Hur många fler butiker kan kunderna som tidigare hade bara ett kundnummer nu handla i?
– Cirka 30 nya butiker för varje varumärke.

Obemannad och ständigt öppen butik i Gällivare

Men hur många är det då som faktiskt handlar på natten?
– Det är mest populärt att handla tidig morgon, mellan 5.00 och 7.00. Av de kunder som nyttjar 24/7-tjänsten handlar 15 procent på helgen, 25 procent efter att de ordinarie butikerna har stängt 16.30 och 60 procent innan de ordinarie har öppnat kl 7.00. 

Hur ser ni på att den trevliga traditionen med att träffas och dricka kaffe tidiga morgnar på butikerna kan försvinna om dygnetrunthandeln ökar?
– Traditionellt har många av våra kunder träffats tidig morgon i butikerna för att ta en fika. När man har tillgång andra tider än de vanliga öppettiderna gör man kanske inte det i samma utsträckning. Men butiken är fortsatt en viktig samlingspunkt där vi har många planerade utbildningar, leverantörsmöten och så vidare som ändå gör att kunderna träffas ofta.

Vilken av era butiker går bäst?
– I 24/7-konceptet har vår pilotbutik i Borås bra drag, men i Stockholm och storstäderna generellt är det högt tryck över lag.