Logga in

5 saker du inte vill missa när du installerar laddstationer

Publicerad
24 nov 2017, 08:05

Installerar du laddinfrastruktur? Här är fem saker du inte får missa i nya Elinstallationsreglerna.

De flesta elfordon laddas främst därhemma eller på arbetsplatsen. Och när laddarna installeras gäller det att ha koll på den uppdaterade utgåvan av Elinstallationsreglerna, som släpptes i våras. Den innehåller ett helt nytt avsnitt om laddinfrastruktur för elfordon, avsnitt 722.  Här ger Joakim Grafström på SEK Svensk Elstandard fem viktiga tips.

Inte självklart: Här förbjuds hyresgästerna ladda elbilar i motorvärmaruttag

1 Kolla kundens behov

Först och främst ska rätt laddningsläge väljas utifrån kundens behov. Det finns fyra att välja på: Mod 1, 2, 3 och 4.

  • Mod 1 är laddning från uttag upp till 16 A utan någon reglering av laddeffekten. Det är främst aktuellt för mindre elfordon som elcyklar och -mopeder. Shukouttag bör inte användas vid höga effekter – de är inte konstruerade för kontinuerlig belastning på 16 A.
  • Mod 2 är laddning från industriuttag upp till 32 A. Laddregleringen är inbyggd i en ”limpa”, alltså en kontrollenhet, på laddningskabeln. Mod 2-sladden kan även anslutas i ett shukouttag, men det avråder Joakim Grafström från. 
  • Mod 3 är laddning från en fast installerad laddstation.  Den matar, övervakar och styr laddeffekten och levererar upp till 63 A. 63 A är en maxgräns, och i de flesta hem kommer laddningen att göras med betydligt lägre ström än så.
    Joakim Grafström tror att kunden oftast väljer mod 3 även om det blir en högre installationskostnad än för mod 2. Har man investererat i en elbil vill man förmodligen ha en rejäl laddstation och slippa en ”limpa” som dinglar på sladden.
  • Mod 4 är snabbladdning med likström upp till 400 A med spänning mellan 400 och 1 000V. Sådana laddstationer är knappast aktuella hemma hos privatpersoner.

Reagerar du också på stavningen? Nu är det fastslaget: det stavas mod på svenska – inte Mode.

Läs mer: Lyktstolpen laddar elbilen – och installationen går snabbt

2 Tänk till om jordfelsbrytare

Välj rätt typ av jordfelsbrytare. Typ A ska endast användas när laddstationen har ett inbyggt skydd mot DC-felströmmar över 6 mA. Det gäller främst laddstationer i mod 3 och mod 4.

Typ B funkar alltid, men är betydligt dyrare.

– Men extrakostnaden känns kanske som en struntsumma jämfört med kostnaden för elbilen, säger Joakim Grafström.

Schukofrågan: Den farliga laddningen

3 Mata med separat gruppledning

Mata laddinfrastrukturen på separat gruppledning. Det minskar risken för överbelastning såväl som antalet felkällor.

Läs mer:

4 Överspänningskydd inget krav – men smart ändå

Elinstallationsreglerna slår fast att överspänningsskydd bör användas. Inte ska användas.

– Det är som med de tidigare punkterna. Elbilar är dyra så det kan vara smart att lägga några tusenlappar extra på ett överspänningsskydd och slippa skador vid åsknedslag, säger Joakim Grafström.

5 Vad säger tillverkaren?

Sist men inte minst: följ som alltid tillverkarens anvisningar.

Läs mer: De flesta elfordon borde inte få anslutas på nätet