Logga in

“Jag kan förstå att han undrar”

Publicerad
2 okt 2017, 07:47
| Uppdaterad
25 feb 2021

Efter Elinstallatörens artikel har Serneke hört av sig till Gustav Östermyr och Lerums Energis nätchef Anders Bengtsson säger att han nu tänker ringa upp Gustav och höra hur han mår. “Det känns inte särskilt bra att vi inte ringt honom”.

I vår första artikel undrar Gustav Östermyr varför ingen representant från Serneke eller Lerum Energi har pratat med honom om vad han har gått igenom.

Olyckan skedde den 11 maj och när Elinstallatören ringer Sernekes vd Fredrik Jonsson säger han att han har haft kontakt med Gustav.

När hade du första kontakten?

– Jag pratade med honom första gången igår. Men har ända sedan olyckan inträffade haft kontakt med hans mamma Ulrika.

Du pratade med honom först efter vår artikel?

– Ja. Men det har inget med din artikel att göra. Vi har sökt honom men han har varit bortrest. Det viktiga nu är att Gustav blir så bra som möjligt och att det här inte får hända igen.

Hur kunde det hända?

– Det är många omständigheter som gjorde att den här olyckan inträffade, men utredningen kommer fastställa orsaken.

Vad har ni lärt er?

– Bland annat har vi skärpt rutinerna kring elinstallationer så att bara rätt personal har behörighet att gå in i den här typen av utrymmen.

Vad sa du till Gustav när du ringde honom?

– Jag frågade naturligtvis hur han mår och hur bättringen går och berättade vår syn på det olyckliga som hänt.

Anders Bengtsson, nätchef på Lerum Energi anläggningsägare som äger transformatorstationen tycker att situationen är olycklig.

– Det kan se dåligt ut att Lerums Energi inte har tagit kontakt med Gustav. Vår hållning är att han har jobbat för Serneke och att vi har betraktat det hela lite från sidan. Jag har fått statusuppdateringar om hur det går för honom. I det här läget känns det inte så bra, det blir nästan fånigt att vi tar kontakt med honom efter att en tidning har skrivit om det. Jag kan förstå att han undrar varför vi inte ringt honom. Men om det är något han skulle uppskatta så känner jag att det är värdefullt att få prata med honom.

Hur kunde den här olyckan hända?

– Sernekes platschef har kvitterat ut en nyckel till anläggningen. Vi har instruerat om att det är en livsfarlig anläggning men uppenbarligen har det inte hjälpt och därför har vi ändrat våra rutiner efter det är. Nu måste alla som kvitterar ut en nyckel till en av våra anläggningar ha och kunna visa upp sitt ESA-intyg.

I Elstudion träffar vi Gustav Östermyr och hans kollega Rickard Meius som drog bort honom från ljusbågen och räddade hans liv: ”Jag såg hur Gustav blev en låga”

Bakgrund: Ljusbågsolyckan den 11 maj i Lerum ändrade Gustav Östermyrs liv för alltid. Han har haft fruktansvärda smärtor och trots flera operationer kan han inte använda vänster arm och hand där ljusbågen från transformatorn gick in.  

Tre företag har utretts av Arbetsmiljöverket efter olyckan. Gustav är anställd Alingsås Fogtjänst, som ägs av hans mamma Ulrika Östermyr som också är vd. Byggentreprenören Serneke och anläggningsägaren Lerum Energi är de andra två företagen som utreds.

Elinstallatören har tagit del av Arbetsmiljöverkets inspektionsmeddelanden till de tre inblandade företagen. I korthet är omständigheterna kring olyckan att Lerums Energi spänningsatte anläggningen i parkeringshuset den 4 april. Då låstes rummen som inrymmer de två 20 kV transformatorerna och dörren försågs med en varningstext. Arbetsmiljöverket frågar Lerums Energi bland annat om varför det saknades beröringsskydd för transformatorerna på skyddavstånd anpassat för att motverka gnistbildning.

Till Serneke skriver verket bland annat att bolagets arbetsmiljöplan saknade avsnitt om elektriska risker och att byggföretaget helst ska undvika att arbeta på spänningssatta anläggningar.

Till Alingsås Fogtjänst skriver Arbetsmiljöverket att företaget som rutin ska fråga vilka risker som personalen kan tänkas utsättas för.

 

Ljusbågsolyckan i Lerum