Perspektiv
Bli inte en branschförrädare
Jag vill prata mer om privatpersonerna och deras bild av vår bransch. Du som elinstallatör förmedlar den bilden till kunderna genom dina tjänster. Den är en sak mellan er två, ända till den inte är det längre.
I vår artikel om den saltade fakturan beskrivs två marknader. På den professionella marknaden fattar kunderna upplysta beslut (som resulterar i en enorm prispress) och på privatmarknaden gäller helt andra spelregler. Kunderna är i ett informationsunderläge. De är dessutom ofta benägna att jämföra investeringar med konsumtion. Nytt elsystem med teknisk livslängd 40 år verkar dyrt jämfört med ny tv som ersätts efter fyra.
En rejält saltad faktura väckte hetsig debatt på forumet byggahus.se och sedan av branschfolk i Facebookgruppen “Inget elfel men, …”. 246 kronor för ett uttag – det kallar jag för ett cyniskt exempel på branschförräderi.
”Dagen du ifrågasätts i ett offentligt sammanhang har du inte bara dragit ner brallorna på dig själv utan också på hela branschen.”
Också i P1-programmet Plånboken den 20 september pratades om att en kund fått betala fullpris trots att elektrikern fått 80 procent materialrabatt. Vi pratar alltså om en prismodell som stammar från en era när elmaterial bara såldes hos elgrossisten.
Visst kan du låta kunder betala som om du inte hade haft 80 procent rabatt. Du kan ta 246 kronor exklusive moms för ett utanpåliggande vägguttag. Men den dagen du ifrågasätts i ett offentligt sammanhang har du inte bara dragit ner brallorna på dig själv utan också på hela branschen.
Ett citat från elinstallatören Tommy Sjöberg som vi intervjuade här ringer i mitt huvud: ”De tror att jag ska blåsa dem.” Han kommenterar kunder som blivit positivt överraskade av fakturan för att de hade en negativ förväntan. Och förstå mig rätt här, det här handlar inte om välgörenhet, Tommys företag har ökat omsättningen 25 procent per år. Det som stör mig med kommentaren är att den förkroppsligar allmänhetens bild av hantverkare. Alla förväntar sig att bli blåsta.
Jag ska inte gå in på hur du som elinstallatör ska ta betalt. Det gör IN:s expert på branschekonomi, Reijo Mustonen mycket bättre. Och jag ska inte säga att marknaden är perfekt, eller ens behöver vara det. Men det är dags att börja bete sig som om den vore perfekt.
Se till att inte din faktura hamnar i sociala medier, ge dem inget att prata om! Branschens rykte vilar på varje individs axlar och när en saltar kan alla avkrävas ansvar.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen