Logga in

Han försvarar saltad faktura

Publicerad
27 sep 2017, 08:33
| Uppdaterad
9 apr 2021

En elektrikerfaktura med rejäla materialpåslag har diskuterats på forumet Byggahus, men också bland elektriker på Facebook. Frågan har också diskuterats i P1-programmet Plånboken. I branschen går rösterna isär.

Ska ett envägs utanpåliggande vägguttag kosta kunden 268 kronor?

Marcus Eklånge Gindemo.– Det är helt orimligt. Vad har du för artikelnummer?

När jag får tag på elinstallatören Marcus Eklånge Gindemo står han med headsetet på och drar tråd. Familjeföretaget Eklånges Elektriska i Ärla på landet utanför Eskilstuna är verksamt mot privatkunder och jordbruk. Marcus Eklånge Gindemo kollar direkt vad hans pris för vägguttaget med artikelnummer 1820018 skulle bli. Hans grossist tar 47,25 kronor exklusive moms. Med 25 procent påslag och moms blir det 74 kronor ut mot kund.

– Jag får en känsla av att du som mindre firma på en mindre ort är mer mån om ditt rykte än om du är en större aktör på en stor ort. Får du dåligt rykte i sociala medier kan det gå fort utför.

Eklånges Elektriska lever på sitt rykte. Företaget marknadsför sig inte, men har fullt upp ändå. Marcus Eklånge Gindemo beskriver kunderna som prismedvetna och det händer att de vill köpa material själva.

6 tips: så ska du tänka när du tar betalt

”Vissa grejer får vi förklara för kunden att det inte fungerar eller tar dubbelt så lång tid att installera. Men det är en bred marknad. Du kan köpa Schneider och Elko på Jula i dag och när de får lägre inköpspris än grossisterna blir det problem för oss.”

Marcus Eklånge Gindemo, elinstallatör Eklånge Elektriska. 

– Jag tycker debatten får ett felaktigt fokus. Vi säljer en komplett produkt som består av olika typer av material och tjänster, vi ska värderas efter det och inte vad en enskild produkt kostar.

Thomas Ericson.Det säger Thomas Ericson, vd för Instalcobolaget Ohmegi Elektro. Han var även i 10 år styrelseledamot i EIO/Installatörsföretagen. Han fortsätter:

– Om kunden åkt till butiken och köpt uttaget själv, hur lång tid hade det tagit och hur ska den tiden då prissättas?

Ohmegi är idag en del av Instalco och har nära 200 miljoner kronor i omsättning och 130 anställda. Kunderna är professionella beställare som har stor kunskap om vad de köper. Den faktura som valsat runt i sociala medier är skickad från en elektriker till en privatperson, det vill säga en helt annan sorts kund som inte har den insyn som behövs som upplyst beställare. Trots det tycker Thomas Ericson att fokus hamnat fel.

– Ingen diskuterar med en Icahandlare hur mycket den tjänar på varje enskild produkt. Inom el och bygg tjänar man någonstans mellan 2 och 8 procent utom i några få fall, säger Thomas Ericson.

Elinstallatören Tommy Sjöberg köper inte jämförelsen med Ica. Privatkunder vet vad en liter mjölk eller ett kilo bananer ska kosta. Om mjölken plötsligt kostar 15 i stället för 10 kronor handlar man inte. Den kunskapen har inte privatpersoner om elmateriel. Tommy Sjöberg debatterade fakturan på Facebook och när vi ringer säger han flera gånger ordet ocker. Han lyfter exemplet från fakturan där elektrikern tagit 143 kronor per meter för vanlig vit kabel.

Tommy Sjöberg.– Jag kallar det ocker. Det är inte rätt, inte schysst och i min värld förstör det för alla andra. Mina kunder säger ofta när de får fakturan att de trodde att det skulle bli dyrare. De tror att jag ska blåsa dem. Man förväntar sig det av en hantverkare.

Tommy Sjöberg är delägare i Elmontören Eskilstuna, ett företag som med nuvarande besättning har funnits i fem år. Liksom Marcus Eklånge Gindemo tycker Tommy Sjöberg att företagets namn driver affärer.

– En kund du har tagit ockerpriser på material av får du aldrig igen. Mina kunder kan å andra sidan visa stor lojalitet. Nyligen sa en kund att jag hade varit hos honom och satt upp ett vägguttag för sex år sedan. Det är inget jag kommer ihåg, men kunderna minns. Vi har inte haft en enda annons och ändå ökar vi omsättningen 25 procent varje år.

I diskussioner om materialpriser säger många att elinstallatörer i stället borde höja sina timpriser. Men på en konkurrensutsatt EU-marknad är det svårt. Thomas Ericson på Ohmegi berättar att han just nu förhandlar med ett litauisk bolag om att hyra in folk därifrån. De tar 261 kronor i timmen för en elektriker på plats i Stockholm inklusive allt.

– I ett avtalspris med en kommun i dag ligger vi runt 380–400 kronor om man tittar på ordentliga upphandlare. Varför tror man då att man ska kunna höja timpriserna till privatpersoner till 500–600 kronor?

– Och vad är ett rimligt pris för ett vägguttag som en elektriker har hämtat hos en grossist? Om du har betalat 30 kronor för det och uttaget har legat i en servicebil i flera veckor och åkt 25 mil så är 90 kronor billigt. Är man missnöjd med priset och känner att en faktura är saltad får man ta upp det med sin leverantör.

Du håller inte med dem som kallar den här fakturan som diskuteras för ocker?

– Nej, man tar betalt så mycket som marknaden tillåter, och säger marknaden ifrån då får man lida för det uppenbarligen.