Oenighet kring varför Wagoklämmor brinner
Brända toppklämmor, populärt kallade Wagoklämmor, dyker gång efter annan upp i facebookgruppen Elfel. “Handhavandefel” säger Wagos vd Urban Wase. Brandutredaren Michael Steen är kritisk: “Produkten är inte så förlåtande”.
Alla som varit med ett tag i Facebookgruppen Elfel har sett dem. Bilder på svartbrända anslutningsklämmor med kardeler från mjukledare som spretar ut på sidorna av kopplingsutrymmet. Dålig kontakt ger glapp, varmgång och brand. Vän av ordning studsar kanske nu, för den fjäderbelastade klämman är inte gjord för flertrådig mjukledare. Men låt oss uppehålla oss en stund vid det faktum att fel görs – och återkomma längre fram till varför och hur.
Brinnande snabbkopplingar i Elstudion
“Det här var något jag ville gå till botten med”
Villa i Köping brann ned
Hoverboard trolig orsak till husbrand – igen
Besiktningsingenjören Michael Steen är konsult i eget bolag och gör bland annat brandutredningar åt försäkringsbolag. Han stöter ofta på toppklämmor från Wago och andra märken som brunnit. I ett nybygge för några år sedan hade ett byggbolag monterat badrumsmoduler och anslutit dem med toppklämmor från Wago.
Powerbanken exploderade
Johan vaknade av en smäll
En av dem hade, trots korrekt installation, fattat eld och när Michael Steen kom in som utredare hittade han tecken på varmgång på samma kopplingspunkt i en handfull andra lägenheter. Det visade sig att det skarvats ledare från tvättmaskin och torktumlare med toppklämmor i stället för att som brukligt dra dem direkt till centralen.
– Jag hängde ut Wagokontakterna i brandutredningen och i det projektet fick de byta ut kopplingsplintar i över 100 lägenheter.
– Jag hängde ut Wagokontakterna i brandutredningen och i det projektet fick de byta ut kopplingsplintar i över 100 lägenheter.
Michael Steen, brandutredare
Men Michael Steen har fler exempel. På ett daghemsbygge i Stockholmsförorten Hammarby hade elektrikerna kopplat ledningen mellan byggnadsmoduler med flertrådig mjukledare i anslutningsklämmor från Wago.
– Det tog eld i mellantaket och branden tog sig rejält.
Michael Steen är skeptisk till klämtekniken i kopplingsplintar, den teknik som blivit marknadsstandard, i en mängd olika applikationer.
Plastpåsar täckte laddstolpar i Växjö
Personsäkerhetsbrytare under mark dålig idé
– Produkten är inte så förlåtande. Ett litet misstag kan få stora konsekvenser.
”Produkten är inte så förlåtande. Ett litet misstag kan få stora konsekvenser.”
Michael Steen
Oavsett om det handlar om brandutredningar eller besiktningsuppdrag, återkommer en orsak till varmgång och brand i anslutningsklämmor.
– I de flesta fall har fel typ av ledare använts. Det är det vanligaste. Men jag har sett exempel på att man använt rätt sorts ledare och det ändå har blivit fel.
Svenska marknaden för den här sortens anslutningsprodukter domineras av tyska Wago som funnits länge i Sverige via agenturbolag. Sedan 2005 finns ett svenskt dotterbolag som i huvudsak jobbar med försäljning mot installationsgrossister. Varmgång i toppklämmor är inte okänt för bolagets vd Urban Wase. Men han berättar att det är högst ett par personer om året som hör av sig med den sortens problem.
”I de flesta fall har fel typ av ledare använts. Det är det vanligaste. Men jag har sett exempel på att man använt rätt sorts ledare och det ändå har blivit fel.”
Michael Steen
Urban Wase är själv elinstallatör i botten med förflutet på BPA, som sedermera blev Bravida, och på en mindre elfirma i Stockholm. När någon hör av sig med fel på en snabbkoppling ber Wago dem alltid att klippa loss kopplingen och ta med 15 centimeter ledare på vardera sidan. Hittills har det aldrig handlat om produktfel uppger Urban Wase.
Och, innan du tänker ordet ”hemmafixare”, så ska vi tillägga att de som hört av sig till Wago har varit yrkesmän. Enligt Urban Wase är fel ledartyp eller dålig avmantling inte de enda fel som yrkesmän gör.
– Det behöver inte handla om fel i handhavandet. Du kan ansluta fullt korrekt, men vad har du för area? Och räcker den för den last du har tänkt lägga på? Felet kan mycket väl handla om applikationsförståelse. Det är upp till varje yrkesman att förstå anläggningen och applikationen, säger Urban Wase.
Fjäderbelastade snabbkopplingar har sedan skruvandet med torix och ubåtar på 70-talet i stort sett helt tagit över den svenska marknaden. I skiftet mellan olika tekniker ser Urban Wase att många elinstallatörer inte hängt med och det är en möjlig förklaring till varför det kan gå snett.
– Problemet är personer i min ålder som bytt teknologi under sin yrkeskarriär. Det är inte de yngre som gör fel
Urban Wase, Wago vd
– Problemet är personer i min ålder som bytt teknologi under sin yrkeskarriär. Det är inte de yngre som gör fel, säger Urban Wase.
För två år sedan lanserade Wago en ny kopplingsplint med en arm som fälls ned och klämmer fast ledaren mot kontaktytan. Till skillnad från modell 773 fungerar teknologin med armen för alla ledartyper.
– I Sverige har vi den sjukardeliga FK:n som standardinstallationsledare. I Mellan- och Sydeuropa används EK i installationskabel. De produkter som vi säljer där tar vi överhuvudtaget inte in i Sverige, säger Urban Wase.
– I Sverige har vi den sjukardeliga FK:n som standardinstallationsledare. I Mellan- och Sydeuropa används EK i installationskabel. De produkter som vi säljer där tar vi överhuvudtaget inte in i Sverige.
Urban Wase
För den svenska marknaden, som använder FK, passar Wago 221 och 222 med arm betydligt bättre än 773. Produkten är mer förlåtande. Och, marknadsandelen ökar otroligt snabbt.
Hur snabbt vill Urban Wase, av konkurrensskäl, inte uppge. Men är de nya produkterna med arm resultatet av produktutveckling som en följd av problem med koppling med toppklämmor?
– Nej inte alls. Det har ju funnits kopplingar med spak i 40 år i industritillämpningar.
Men den är mer pedagogisk. Man förstår att man öppnar armen, ansluter ledaren och stänger armen. Vi tycker det är en säkrare variant, det går inte att göra fel, säger Urban Wase.
Sämre ledningsförmåga alstrar värme
Ledningsförmåga handlar till stor del om kylning av kontaktytan. I en anslutningsklämma, som Wago 773, ska solida ledare tryckas in och få bra kontakt med de fjäderbelastade metallblecken. Ytan där metallen ligger emot är liten men den kyls av omgivande material.
Används en mångtrådig ledare och inte alla kardeler kommer på plats kan det uppstå varmgång och följden blir glapp och ljusbåge. Ledare av metall som värms upp får sämre ledningsförmåga. Sämre ledningsförmåga alstrar värme och det blir en ytterligare försämring av ledningsförmågan. Varmgången eskalerar till dess att ledningen brinner av och ljusbågen är ett faktum.
Problem med glapp kan också uppstå där en grupp belastas för hårt och där det lagts på för mycket last på en snabbkoppling.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen