Logga in

”Vi har hela tiden försökt komma överens med kunden”

Publicerad
16 mar 2017, 10:06

Det kostar husföretaget Eco Ready House omkring 300 000 kr plus moms att dra om elen i Ronnys och Hannas hus. De har nu förbättrat sina kvalitetssystem och kommer att bli noggrannare när de väljer vilka underentreprenörer de jobbar med,
berättar Bartłomiej Szejny, vd för Eco Ready House. 

Elinstallatören träffar Bartłomiej Szejny i Ronnys och Hannas hus i Vallentuna. Det är första gången som han ser på plats de omfattande elinstallationerna, som sammanlagt tagit två månaders arbete för två personer.

Vilka är dina intryck när du ser vilket arbete som gjorts i huset?

– Jag är glad att arbetet snart är klart. 

Varför tog det så lång tid att komma igång med åtgärdsarbetet gällande elen? Det här arbetet borde väl ha kunnat påbörjats redan i januari 2016?

– Vi har hela tiden försökt komma överens med kunden men det har tagit ett år att göra det. Husägarna anlitade en tvistekonsult som enligt oss inte var så lösningsorienterad. Det blev väldigt mycket snack fram och tillbaka om vad som behövde göras. Vi har därför också träffat Elsäkerhetsverket, för att få en objektiv part i diskussionerna.

– Det blev väldigt mycket snack fram och tillbaka om vad som behövde göras.

I Elstudion kan du se Bartłomiej Szejny, vd för Eco Ready House berätta mer om notan för installationsdebaclet i Hanna och Ronnys villa.Se Elstudion avsnitt 6 där Eco Ready House vd Bartłomiej Szejny förklarar företagets agerande i fallet. Och vad de lärt sig av den dyra notan. Klicka på bilden för att komma till videon.

Flera av felen i huset kommer väl från er fabrik i Polen, exempelvis feldesignad elcentral, fel säkringar, fel jordfelsbrytare och sönderskurna dosor. Hur kommer det sig?

– Det där stämmer inte. I fabriken monterar vi enbart dosor. Resten har byggts på plats. 

Den elinstallatör som ansvarade för elinstallationer i huset har nu blivit av med sin svenska behörighet. Vad säger det om hur ni upphandlar era underleverantörer? Vilka kvalitetskontroller gör ni?

– Så fort vi upptäckte den här bristen gick vi igenom alla våra kvalitetssystem. Nu är dom betydligt bättre. Samtidigt inledde vi en åtgärdsplan gentemot alla våra andra kunder.

Betyder det att även era andra huskunder kommer få elen åtgärdad?

– Det är redan gjort. Det här huset är det enda som är kvar.

– Så fort vi upptäckte den här bristen gick vi igenom alla våra kvalitetssystem. Nu är dom betydligt bättre. Samtidigt inledde vi en åtgärdsplan gentemot alla våra andra kunder.

De allvarliga elfelen i det här huset skulle sannolikt betyda att Ronnys och Hannas hemförsäkring inte skulle gälla om en elrelaterad brand uppstod. Vad är din kommentar till det? 

– Det är vi fullständigt medvetna om. Men det problemet finns inte längre eftersom vi nu åtgärdar elen.

Men under ett års tid, medan ni tvistat om detta, har det varit ett reellt problem för ägarna. 

– Det stämmer. Men anledningen till att det tagit så här lång tid är att vi inte fått komma in i huset och göra jobbet. 

Hur mycket kostar det att göra om elen i huset?

– 250 000–300 000 kr, exklusive moms.

– Det stämmer. Men anledningen till att det tagit så här lång tid är att vi inte fått komma in i huset och göra jobbet.

Kommer ni utöver det kompensera kunden för sveda och värk?

– Just nu är vi fokuserade på att slutföra eljobben. Efter det är klart får vi träffa kunden och prata om eventuell ersättning.  

Vad har ni lärt er av den här historien? Vad kommer ni att förändra?

– Att vi måste bli noggrannare när vi väljer underentreprenörer och att hålla bättre koll på plats när huset byggs. Och dessutom förbättra våra kvalitetssystem, som inte var perfekta.