Så tycker vi om nya V90
I många långa år var Volvo V70 Sveriges i särklass mest sålda bil. När den nu inte tillverkas längre är det tänkt att nya V90 ska ta över förstaplatsen. Förväntningarna är därför stora när V90 rullas ut. Men konkurrensen har hårdnat.
Till 75 procent delar V90 teknik med storebror XC90. Det som skiljer är ytterskal, kaross och instrumentbräda. Mycket är därför bekant för dem som tidigare kört den större suven. Jämfört med V70 är V90 mer av en premiumbil. Den ska kunna konkurrera med de tyska biltillverkarna, är det tänkt.
Vi provkör D5 AWD Inscription med den starkaste dieselmotorn på 235 hk. Listpriset för den är hela 467 900 kr. Billigast är D3 Kinetic (enklaste utrustningspaketet) med 319 000 kr. Storsäljaren i Sverige lär dock bli motorn däremellan, D4 med 190 hk. Tre av fyra bilar väntas också säljas som tjänstebilar. Och där har Volvo sett till att både D4 Kinetic (utan fyrhjuldrift) och D3 AWD hamnar under åtta prisbasbelopp.
Jämfört med V70 är V90 mer av en premiumbil. Den ska kunna konkurrera med de tyska biltillverkarna, är det tänkt.
Högklassiga stolar har alltid varit ett adelsmärke för Volvo. Samtidigt var baksätesutrymmet i V70 dåligt för en så stor bil. I V90 är framstolarna fortsatt väldigt bra. Det är i baksätet det verkligen hänt saker. Där är utrymmet rejält tilltaget med gott om plats för långa, vuxna ben. Lite sämre utrymme är det istället i bagaget, inte på längden och bredden, men den sluttande bakluckan gör att det inte går att lasta på höjden hela vägen. Design har här fått gå före funktion.
Volvo V90 D5 AWD Inscription
Pris: 467 900 kr.
Motor/effekt: Fyrcylindrig, tvåliters dieselmotor. 235 hk 480 Nm i vridmoment.
Kraftöverföring: Inkopplingsbar fyrhjulsdrift från Haldex. Åttaväxlad automatlåda.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,2 sek. Toppfart 240 km/h.
Förbrukning/miljö: 0,47 liter/mil i blandad körning (fabriksuppgifter). Utsläpp 129 g CO2/km.
Tjänstevikt: 1 817 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm): 4 940/1 890/1 480.
Förmånsvärde: 6 108 kr, (exklusive extrautrustning).
Körkänslan är god och bilen känns väldigt pålitlig, även när det är rejält halt. Vi provkör under den minnesvärda veckan när Stockholm drabbades av det svåraste snöovädret på decennier med 39 cm snö på en dag. Det blir ett utmärkt tillfälle att testa fyrhjulsdriften och framkomligheten. Betyget blir högt. Bilen går stadigt och tryggt även i den svåraste snömodden.
Under provkörningsveckan får vi många kommentarer, alla positiva. Bilen är snygg och har en mycket lyckad design, både utvändigt och invändigt, lyder omdömena. Den strama, skandinaviska designen i kupén är onekligen modern och tilltalande. Lite bökigt är det dock att hantera så enkla saker som stolsvärmen via den stora, iPad-liknande, displayen, mellan framstolarna. Men det kanske mest är en vanesak.
Under provkörningsveckan får vi många kommentarer, alla positiva. Bilen är snygg och har en mycket lyckad design, både utvändigt och invändigt, lyder omdömena.
Komforten i bilen är väldigt fin. Karossen och stötdämpare upplevs visserligen som lite hårdare än V70, men det ger å andra sidan en bättre kontakt med vägen. Bilen känns som gjord för långa körningar på svenska, ofta dåliga, vägar.
Volvo V90 är helt klart en värdig avtagare till V70. De flesta tjänstebilsförare lär vilja sikta in sig på D4 AWD Momentum. Den kostar 397 700 kr. Jämförbar bil hos hårdaste konkurrenten Volkswagen, Passat 2,0 TDI 4Motion 190 hk, kostar 332 000 kr, alltså hela 65 700 kr mindre. Den prisskillnaden gör nog att kampen om förstaplatsen i kombibilarnas förlovade land blir hård under 2017.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen