Logga in

Så ska den här bilen göra förarna lyckliga

Publicerad
3 jan 2017, 13:19

Med nya Talisman ska Renault på allvar utmana på marknaden för tjänstebilar. Det är en fullstor kombi med generösa innerutrymmen och rejält med utrustning som standard. En unik fyrhjulsstyrning kommer nog också locka förare som uppskattar körglädje.

Stora kombibilar är ett måste för bilföretag som vill bli spelare att räkna med på den svenska tjänstebilsmarknaden. På denna front har Renault tidigare stått sig slätt, men med Talisman ska det bli ändring på det. Med paketet Drivers Edition, skräddarsytt för tjänstebilar, kostar bilen 308 900 kr, alltså under viktiga 7,5 basbelopp. Då ingår en hel del extrautrustning. Mest intressant är kanske fyrhjulsstyrningen och tillhörande adaptiva stötdämpare. Men elmanövrerade läderstolar med massagefunktion och ventilation samt ljudsystem från Bose säger nog ingen tjänstebilsförare heller nej till.

Det finns tre dieselmotorer på 110, 130 och 160 hk samt en bensinmotor på 200 hk. Dubbelkopplingslådor kommer att väljas av de flesta men det finns också manuell växellåda.

Mest intressant är kanske fyrhjulsstyrningen och tillhörande adaptiva stötdämpare. Men elmanövrerade läderstolar med massagefunktion och ventilation samt ljudsystem från Bose säger nog ingen tjänstebilsförare heller nej till.

Det som gör att Talisman sticker ut lite mot konkurrenterna är fyrhjulsstyrningen. Med 4CONTROL-chassits kan bakhjulen svänga upp till 3,5 grader. Det ger bättre manövreringsförmåga och respons. Som förare upplever man att bilen är väldigt vaksam på rattrörelser och att den styr in mycket aktivt i svängarna. 

I övrigt är köregenskaperna förhållandevis neutrala. Talisman sticker inte ut särskilt mycket i någon bemärkelse, varken positivt eller negativt. Talisman är också, som franska personbilar överlag, komfortabel att glida runt i. Motor och växellåda samverkar fint, och tillräckligt med kraft finns tillgänglig om den behövs. En anmärkning blir det dock på framstolarna, som är ganska hårda och det är inte helt lätt att som förare ställa in till en bekväm körställning.

En anmärkning blir det dock på framstolarna, som är ganska hårda och det är inte helt lätt att som förare ställa in till en bekväm körställning.

Positivt för ägarna är att alla Renault personbilar nu omfattas av fem år fabriksgaranti. Det kommer att ha betydelse även för tjänstebilssektorn. Rimligtvis bör den förlängda garantin resultera i ett högre andrahandsvärde när bilen säljs till privatmarknaden efter tre år som tjänstebil.

Talisman är enligt Wikipedia ett ”invigt föremål” eller en ”magisk bild” som anses vara fyllt av kraft och skall skänka ägaren lycka.

Om något år vet vi om Renault lyckats göra tjänstebilsförarna lyckliga.

FAKTA

Renault Talisman Energy dCi 160 EDC

Motor/effekt: 160 hk och 380 Nm.
Kraftöverföring: Permanent fyrhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda.
Prestanda: 0—100 km/h på 9,6 sek. Toppfart 213 km/h.
Förbrukning/miljö: 0,46 liter/mil i blandad körning (fabriksuppgifter). Utsläpp 120 g CO2/km.
Tjänstevikt: 1 810—1 860 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd i mm): 4 856/1 870/1 465.
Förmånsvärde: 5 541 kr/mån (exklusive extrautrustning).