Logga in

Brandutredare sågar batteribrandsläckare

Publicerad
19 jan 2017, 10:29

Forskare vid Stanford University, USA, har tagit fram en batteribrandsläckare för litiumjonbatterier. Brandutredaren Michael Steen tycker inte att det är ett steg i rätt riktning. “Det låter ju otroligt korkat”, menar han.

Elinstallatören har tidigare skrivit om hur litiumjonbatterier i till exempel hoverboards och mobiltelefoner börjat brinna. Och vid ett flertal tillfällen har så kallade e-cigaretter exploderat. Anledningen, säger Michael Steen, brandutredare på Attention TC, är bland annat att litiumjonbatterier är stöt- och värmekänsliga. Men även företagens konkurrens om både pris och teknisk utveckling spelar in.

– Det handlar också om dyra prylar. Därför försöker tillverkarna göra batterierna mindre och lättare, men med mer energi. Exempelvis Samsungs batteri blev lite för tunt. Det behövs inte så mycket för att det ska börja brinna, förklarar Michael Steen.

Forskarteamet vid Stanford University har tagit fram en testversion, men då för större bilbatterier. Konstruktionen är dock applicerbar även på mindre batterier, som i hoverboards och mobiltelefoner. Brandsläckaren är inbyggd i batteriet och släpper ut ett flamskyddsmedel om batteriet når för hög temperatur.

Förutom att litiumjonbatterier riskerar att börja brinna, kan de i till exempel e-cigaretter även explodera.

–E-ciggen blir mer som en dynamitgubbe. Där har man tryckt ner batteriet i en rund metallbehållare. Själva litiumjonbatteriet i det fria blir som att tända på en fyrverkeripjäs. Är batteriet inkapslat så smäller det i stället.

Trots risken med att litiumjonbatterier kan fatta eld eller explodera, finns ännu inga planer på att totalförbjuda enskilda produkter. När det kommer till e-cigaretter, finns vissa restriktioner, bland annat vid flyg.

–När du ska flyga, så i det finstilta på biljetten brukar det stå att man får endast ta med sig en e-cigg med en effekt på högst tusen milliampere. Eller att du inte får ta med vissa mobiltelefoner alls.

”I stället för att koncentrera sig på batterier som inte tar eld, så försöker man hitta sätt att släcka dem på.”

Michael Steen, brandutredare på Attention TC.

Michael Steen understryker att problemet med litiumjonbatterier måste angripas på annat vis än minibrandsläckare.

– I stället för att koncentrera sig på batterier som inte tar eld, så försöker man hitta sätt att släcka dem på.

Elsäkerhetsverket är positiv till Stanfordteamets utveckling men understryker att litiumjonbatterier i grund och botten ska vara säkra. Däremot säger Mikael Carlson, inspektör på marknadskontroll, att det lösningsmedel som finns i litiumjonbatterier är brandfarligare än de tidigare vattenbaserade batterierna. Men han tycker inte att konsumenten bör vara orolig.

–Det är två delar som batteriproducenterna bör uppfylla, dels ska det vara kliniskt rent under produktionen, dels ska styrelektroniken vara tillförlitlig för att hålla koll på varje enskild cell i batteriet. Har man det ska det inte vara något större problem med litiumjonbatterier. Då ska de vara säkra.

Tidigare har många kanske lärt sig att batteriet mår bäst av att först helt laddas ur, för att sen laddas upp till max. Men det stämmer inte menar Mikael Carlson, snarare är det tvärtom.

– Batteriet åldras snabbare av att du laddar ur det helt och sen laddar upp det fullt. Det åldras lättare om du har för högt eller för lågt energiinnehåll. Håller du dig i mitten, har du ett batteri som mår ganska bra.

Enligt en ny genomgång som Elsäkerhetsverket precis startat har man funnit att det inte alltid är själva mobiltelefonen eller e-cigaretten som är problemet.

– Ibland behöver problemet inte vara själva telefonen, e-cigaretten eller det batteri som sitter i, utan USB-laddaren. Var säker på att du har korrekt märkning på produkten och att den är CE-märkt. 

Han avslutar med tips till hur du på bästa och mest säkra sätt laddaren din mobiltelefon.

– Ladda telefonen när du har uppsikt, inte under natten när du inte har koll på vad som händer, avslutar Mikael Carlson.

Läs mer om Stanfordteamets forskning här.