Logga in

Här sitter lyckträffen på uppdaterade versionen

Publicerad
29 dec 2016, 11:34

När Volkswagen uppdaterar den svenska storsäljaren Amarok växer den ordentligt. Men inte på längden eller bredden utan under motorhuven. Där hittar man nu en ­treliters V6-dieselmotor som är en riktig lyckträff. 

Den nya motorn ger bilen en helt ­annan och bättre karaktär. Samtidigt lyckas VW sänka förbrukningssiffrorna jämfört med tidigare dieselfyran tpå 163 och 180 hk.

I det här fallet kan man alltså både ha kakan och äta den.

Allt fler hantverkare och byggare sneglar på pick-up:er som ett alternativ till traditionella skåpbilar.

På pluskontot finns framkomligheten, stryktåligheten och möjligheten till dubbelhytt. Som nackdel får räknas en högre bränsleförbrukning och möjligtvis även att pickisarna kan upplevas som lite väl vräkiga när man möter kunder, men det gäller nog mest amerikanska sådana med V8:or.

Allt fler hantverkare och byggare sneglar på pick-up:er som ett alternativ till traditionella skåpbilar.

Amarok har blivit en framgång i Sverige. Steget till pick-up från Caddy eller Transporter upplevs kanske också som mindre om man håller sig inom samma varumärke.

Mycket är uppdaterat i den nya modellen men V6-motorn på 224 hk 550 Nm är utan jämförelse viktigast. Med V6:an blir Amarok plötsligt pigg och rolig att köra. Det är i grunden samma motor som återfinns i Audi A4, A6, A7, Q5 och Q7, men trimningen varierar i de olika bilarna. Den större motorn betyder också att den tillåtna dragvikten ökas till 3,5 ton.

Tillsammans med den åttastegade automatlådan blir drivlinan smidig och kraftfull, utan att motorn behöver varvas särskilt mycket. Det passar en pick-up:s karaktär. Kanske är det därför amerikanarna gillar så stora motorer i sina pickisar. Fast bränsleförbrukningen i en modern diesel kan inte jämföras med en bensin V8 på fem eller sex liter.

Med V6:an blir Amarok plötsligt pigg och rolig att köra. Det är i grunden samma motor som återfinns i Audi A4, A6, A7, Q5 och Q7, men trimningen varierar i de olika bilarna. Den större motorn betyder också att den tillåtna dragvikten ökas till 3,5 ton.

Inne i kupén har instrument och material fräschats upp och resultatet är en känsla av att sitta i en (väldigt stor) personbil. Minus blir det dock för att autobroms saknas och inte heller går att välja till.

Volkswagen förklarar det med att det är tekniskt omöjligt då extraljusrampen i grillen, som de flesta väljer, skulle dölja autobromsens sensorer.

Andra nyheter är Post-Collision Braking system (på svenska betyder det att bromsarna låses efter en kollision), däcktryckövervakning, Servotronic styrning som ger bättre styrkänsla, skivbromsar bak och en ny grill. VW har helt enkelt tagit en bra bil och gjort den ännu bättre. Nya Amarok lär ta ännu fler marknadsandelar av sina asiatiska kusiner och från mer anonyma skåpbilar.