Energibovsjägare installeras i konsumenters hem
Tänk dig att hjälpa konsumenter att få bättre koll på exakt hur mycket ström prylarna i hemmet gör av med. Det är möjligt med Watty, produkten som nu vanligt folk kan köpa – inklusive elinstallation.
För första gången kan vanliga konsumenter köpa Watty – produkten som avslöjar hemmets energibovar. Och när de gör det ingår elinstallation. Tidigare har endast de stora energibolagen kunnat integrera lösningen. Den första serien på femhundra exemplar riktad till privatpersoner går bara att skaffa i Stockholm.
– Vi behöver ett nätverk av installatörer för att göra det smidigt för kunderna, och därför börjar vi i Stockholm. Men under 2017 går vi ut bredare, inte bara i Sverige utan även Europa, säger Hjalmar Nilsonne, den 30-åriga energiingenjören bakom Watty.
– Vi behöver ett nätverk av installatörer för att göra det smidigt för kunderna, och därför börjar vi i Stockholm. Men under 2017 går vi ut bredare, inte bara i Sverige utan även Europa.
Hjalmar Nilsonne
Watty började som ett KTH-projekt och har blivit världsedande inom så kallad disaggregering. När kunderna köper produkten kopplas en liten box in på elmätaren i proppskåpet. Den tar isär datan som el-apparaterna i ett hem sänder ut så att man ser den specifika förbrukningen per pryl i en mobilapp.
Elinstallatören har tidigare skrivit om Hjalmar Nilsonne och Watty. När han startade företaget trodde ingen på uppkopplad energidata som affärsidé.
Watty
För konsumenten kostar Watty cirka 1 930 kronor och då ingår installation.
Watty har tidigare vunnit Niklas Zennströms pris för hållbart entreprenörskap, Green Mentorship Award, och var under 2015 en del av Zennströms mentorprogram.
Men när Google betalade 28 miljarder kronor för ett företag som säljer smarta termostater blev det lilla uppstartsbolaget plötsligt intressant. Spotify-chefen Gustav Söderström har gått in med pengar och tidigare i år investerade riskkapitalbolaget EQT Ventures tre miljoner euro.
– Vi har mer än dubblat storleken det senaste året, från 10 till 22 anställda. EQT ventures är ett väldigt spännande team att jobba med. Det behöver ske stora förändringar på energimarknaden, säger Hjalmar Nilsonne.
Han tror att precis som när internet kom finns det några stora vinnare.
– EQT Ventures har backat oss, de tror vi kan göra en stor affär med det erbjudande vi har nu.
– EQT Ventures har backat oss, de tror vi kan göra en stor affär med det erbjudande vi har nu.
På privatsidan har de nu i startfasen av lanseringen, som skedde på techeventet Slush i början av december, mest nått ut till sina “superfans”. Men de planerar att dra i gång en större marknadsföring för att utbilda potentiella kunder.
– Det är slutkunden som vi bryr oss mest om. Vårt uppdrag är att göra det sjukt enkelt. Kan vi göra det tillräckligt enkelt då kan vi nå typ min mamma.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen