Logga in

Lyxig vinterbil tar upp kampen på allvar

Publicerad
1 mar 2016, 14:14

Vi provkör Volvo XC90 D5 på isiga vintervägar och imponeras av hur bilen uppträder säkert i alla lägen. Volvos nyaste familjemedlem är en fullträff. Men smakar det så kostar det. Det här är den lyxigaste och dyraste bil som Volvo tillverkat.

Nya Volvo XC90 är den viktigaste bil som det svensk-kinesiska bilföretaget har byggt. Här har vi början på en ny era då Volvo på allvar ska ta upp kampen med de bästa biltillverkarna i världen.

XC90 finns i tre motorversioner: D5, en diesel på 225 hk, T6, en bensinmotor på 320 hk och snart även T8, en laddhybrid där bensinmotorn får förstärkning av elmotor på 87 hk. Till skillnad mot de tyska konkurrenterna erbjuds bara fyrcylindriga motorer.

Se också: Elinstallatörens provkörning av andra generationens XC90.

 

Sport och lyx

Det finns två utrustningsnivåer: R-Design och Inscription. R-Design andas sport medan Inscription betonar det lyxiga. Vi provkör dieselmotorn i R-Design.

Interiören är ganska stram eller ska vi säga skandinavisk. Knapparna är få och det beror förstås på den stora pekskärmen i Ipad-stil. Visst är det skönt att slippa ett gytter av knappar i kupén. Men ibland blir det lite väl omständligt. Till exempel krävs två knapptryck för att höja eller sänka värmen vilket gör att blicken fastnar väl länge på skärmen — inte bra för trafiksäkerheten.

Det finns två utrustningsnivåer: R-Design och Inscription. R-Design andas sport medan Inscription betonar det lyxiga. Vi provkör dieselmotorn i R-Design.

Kraften från dieselmotorn är fullt tillräckligt och trots bilens storlek känns inget behov av två extra cylindrar. Fördelen med en fyrcylindrig motor är förstås att det är lättare att hålla förbrukning och utsläpp nere. Efter drygt 100 mil på mestadels landsväg landar vi på en snittförbrukning på 0,85 liter per mil. Motorn fungerar utmärkt med den åttastegade automatlådan. För den som har råd att lägga till luftfjädring så höjs och sänks det aktiva chassit automatiskt för att anpassa sig till de olika körlägena.

Smidig – men gung i karossen

Nya XC90 är en milslukare av rang, men förvånansvärt smidig i stadstrafik. Storleken, vikten och den extra höjden gör förstås att det kan uppstå en antydan till gung i karossen ibland.

Vi testar bilen på snö- och isbelagda vägar i norra Sverige. Inte någon gång visar XC90 tecken på att tappa greppet eller dra iväg från körriktningen. För att verkligen sätta fyrhjulsdriften på prov stannar vi mitt i en snöig backe med hela 18 procents lutning. Men – inga problem att komma iväg.

Volvo XC90 behöver inte skämmas för sig i något avseende. Det är en extremt välbyggd bil med få och ganska marginella svagheter. Säkerheten är i toppklass och alla moderna hjälpmedel finns tillgängliga.

Volvo XC90 behöver inte skämmas för sig i något avseende. Det är en extremt välbyggd bil med få och ganska marginella svagheter. Säkerheten är i toppklass och alla moderna hjälpmedel finns tillgängliga.

Automatisk helljus

Vi imponeras mest av framljusen med aktiv led-teknik. Mörkerkörning blir genast mycket behagligare. Ljusbilden är extremt bred och lång. Men det fantastiska är hur det automatiska helljuset bländas av precis så mycket som det behövs för att inte störa mötande trafik. Området runt den mötande bilen är fortfarande belyst med helljus. Samma sak gäller framförvarande bilar. Systemet kan till och med känna av fotgängare och cyklister och undviker att blända även dem. Det kan känna av och följa tio olika objekt på en och samma gång, till exempel belysa vägskyltar så att dom blir lättare att läsa.

Slutbetyget för Volvo XC90 kan inte bli annat än högt. Men smakar det så kostar det. Provbilen kostar omkring 700 000 kronor. Då ingår extrautrustning för omkring 100 000 kr, där luftfjädringen är det mest kostsamma.

Den som inte tycker att det är tillräckligt med fyrcylindriga motorer lär kanske fortfarande välja någon av de tyska bilarna. De som å andra sidan föredrar ”Made in Sweden” lär välja Volvon.

FAKTA

Volvo XC90 D5

Pris: 598 000 kr.
Motor/effekt: Fyrcylindrig tvåliters-diesel 225 hk. Max vrid 470 Nm.
Prestanda: 0–100 km/h på 7,8 sek.
Toppfart: 220 km/h.
Kraftöverföring: Åttaväxlad automat, fyrhjulsdrift från Haldex.
Tjänstevikt: 2 130 kg.
Längd/bredd/höjd (i mm): 4 950/2 140/1 776.
Förbrukning: Blandad körning 0,58 liter/mil, stadskörning 6,4, landsväg 5,5 (fabriksuppgifter).
Utsläpp: 152 g CO2.
Förmånsvärde exkl. extra­utrustning: 8 333 kr/månad.