För föraren
BMW:s 3-serie är en populär tjänstebil bland förare som prioriterar körglädje. Den glädjen är BMW:s adelsmärke och något som trogna BMW-ägare aldrig gör avkall på. Nu kommer modellen i en ny version. Vi testar 320d xDrive.
Det är imponerande hur mellanklassbilarnas innermått växer för varje generation. Baksätet och lastutrymmet i nya 3-serien har för klassen generösa mått, även om insteget till baksätet såklart är något brant. Men det är inte för baksäteskomforten man köper en BMW. Nej, det är för föraren bilen är skapad och det är i förarstolen man ska sitta i BMW. Här kan föraren varken klaga
på utrymmen, stolar eller instrument.
Det är för föraren bilen är skapad och det är i förarstolen man ska sitta i BMW. Här kan föraren varken klaga på utrymmen, stolar eller instrument.
Den fyrcylindriga dieseln på 190 hk ger kraft så det räcker, men den morrar ganska betänkligt vid kraftansträngningar. Vi provkör också 330d med en sexcylindrig diesel på 258 hk och den motorn ger bilen en helt annan harmoni och pondus, men den modellen kostar också drygt 100 000 kronor mer.
Med fyrhjulsdriften är det lätt att glömma bort att bilen i grunden är bakhjulsdriven. Även med antisladdsystemet urkopplat är det svårt provocera fram bakvagnssläpp. Det finns inget att anmärka på när det gäller bilens köregenskaper, som är stabila och lätta att förutse.
Det finns inget att anmärka på när det gäller bilens köregenskaper, som är stabila och lätta att förutse.
För den som inte kört BMW tidigare kan dock chassit upplevas som ganska hårt. Det motsvarar nästan ett sportchassi i andra bilar. De svenska vägarnas ojämnheter och potthåll blir därför ganska kännbara och har en tendens att upplevas som lite påfrestande i längden. Tänk därför till en extra gång och provkör ordentligt innan du väljer ett sportchassi.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen