Logga in

Rena rama gokarten

Publicerad
10 feb 2016, 09:30

Audis storsäljare A4 kommer nu i en ny generation, med lättare kaross, snålare motorer och bättre innerutrymmen. Dessutom har köregenskaperna vässats ytterligare. Med fyrhjulsdrift, dynamisk servostyrning och automatlåda är det roligt bakom ratten alla dagar i veckan.

Yttermåtten på nya A4 är i stort sett desamma som i förra generationen, men innermåtten har förbättras rejält. Mest utrymme har använts till baksätet, som blivit 23 mm längre. Även lastutrymmet har vuxit avsevärt. Det är inga problem att åka fem och som vuxen är benutrymmet bak fullt tillräckligt.

Hur tyst bilen är gör starkt intryck. Audi påstår att den nästan är lika tyst som lyxbilen A8. Väldigt befriande att slippa det mesta av vägljud, vindbrus och omgivande trafik.

Nya A4 är den andra modellen efter Audi Q7 som byggs på företagets nya modulära plattform för längsgående motorer. Släktskapet med Q7 innebär också att A4 kan erbjudas med samma lösningar inom teknik och säkerhet som storebror har. Ett exempel på det är virtual cockpit med helt digitala instrument.

Hur tyst bilen är gör starkt intryck. Audi påstår att den nästan är lika tyst som lyxbilen A8. Väldigt befriande att slippa det mesta av vägljud, vindbrus och omgivande trafik.

Det finns sju motoralternativ, tre bensin och fyra diesel. Den snålaste är 2,0 TDI Ultra på 150 hk, som bara drar 0,38 liter per mil (fabriksuppgift) och har ett CO2-värde på 99 gram. Nästa år kommer som ytterligare tillskott modellen G-tron, som kan tankas med bio- och naturgas.

Vi provkörde den starkaste bensinmotorn på 252 hk, i kombination med fyrhjulsdrift och automatlåda (S-tronic). Den hade dynamisk servostyrning med flexibel styrutväxling och fjädring med justerbara stötdämpare som kan ställas i lägena sport och komfort.Köregenskaper har blivit ännu bättre. Väghållningen är närmast magnetisk och styrningen precis och följsam. Drivlinorna är kirurgiskt precisa. I kombination med fyrhjulsdrift och en stark motor blir det rena gokartkänslan.

Sportchassit kommer till sin rätt i svängar och i högre farter på bra vägar. Men vid vardagskörning på vanliga svenska (läs dåliga) vägar kan det vara väl stötigt och hårt. 

Favoriten bland tjänstebilsförarna kommer att bli 2.0 TDI 190 hk quattro. Men precis som tidigare gäller det att vara uppmärksam på en sak – och det är sportchassit. Det kommer till sin rätt i svängar och i högre farter på bra vägar. Men vid vardagskörning på vanliga svenska (läs dåliga) vägar kan det vara väl stötigt och hårt. Provkör båda alternativen. Att tänka på är att sportchassit ingår som standard i S Line-paketet. Men detta är också enda varningsflaggen för en bil som annars är en riktig fullträff.