Sören har flyt på jobbet
940 hytter, plats för över 2 500 passagerare och en besättning på upp till 200 personer. På Viking Lines kryssningsfärja Cinderella har fartygselektrikerna en arbetsplats som är både danspalats och maskinrum. Det finns oändligt med underhållsjobb på Östersjöns flytande partyställe.
Fartygselektriker Sören Karlsson har ingen riktig koll på hur många gånger han har korsat Östersjön, men ett par tusen överfarter har det nog blivit. 1990 mönstrade han på som fartygselektriker på Mariella, en annan av rederiet Viking Lines färjor som trafikerar Östersjön. Sedan dess har han hunnit jobba på ytterligare ett par fartyg innan han hamnade på Cinderella som i dag går mellan Stadsgårdskajen i Stockholm och Mariehamn på Åland.
En vecka på båten och en vecka i land. Så rullar schemat på för fartygselektrikerna. Elmästaren leder arbetet och på Cinderella har denne två till fyra elektriker till sitt förfogande beroende på arbetsbelastningen. På just denna tur är Sören Karlsson elmästare, men i vanliga fall arbetar han som elektriker under någon av de två ordinarie arbetsledarna.
– Vi jobbar i tolvtimmarspass, från halv åtta till halv åtta varje dag. Det finns ingen strikt indelning på arbetsuppgifter utan vi kan alla hjälpa varandra med de uppdrag och problem som behöver lösas. Fast det är klart att du utvecklar specialområden efter hand, säger Sören Karlsson.
Varje morgon kör gruppen ett kort möte där de först och främst kollar om något mer akut dykt upp. En stor del av arbetsbördan består av att sköta underhåll och se till att allting fungerar i restauranger och i de cirka 940 passagerarhytterna som finns på fartyget.
Det finns ingen strikt indelning på arbetsuppgifter utan vi kan alla hjälpa varandra med de uppdrag och problem som behöver lösas.
Sören Karlsson, fartygselektriker
– På fartyget finns ett datasystem där personalen själva kan rapportera in sådant som måste åtgärdas. De som städar hytterna kan knappa in en felanmälan via hyttens telefon, om en lampa är sönder till exempel. Sedan har någon av oss alltid jour och om det dyker upp akuta grejer får vi meddelande om det via sökare.
Köksutrustning, belysning, klimatanläggningar, maskin, brandlarm, hissar, batterier, kassor, passagesystem och mycket mer finns på listan som fartygselektrikerna håller efter. Det mesta följer serviceschema på tre månader, sex månader eller ett år. På ett fartyg finns strikta krav på service och dokumentation av uppenbara säkerhetsskäl som går bortom industri- och byggstandard.
– Listan med jobb som behöver göras är alltid lång, det är vi vana vid så den stressar inte upp oss. Men det snålas inte på underhållet. Båten hålls i bra skick och om vi varslar om att något behöver åtgärdas så finns resurser.
Sören och hans kollegor rör sig mellan två världar i sitt arbete. Vissa delar av båten är publika, och ibland är det packat med festsugna passagerare eller nyfikna turister som spejar ut över Östersjön och den vackra skärgården. Andra delar av fartyget består av teknik-, maskin- och personalutrymmen som gästerna aldrig ser. Fartyget är som en stor labyrint i tolv våningar och det är svårt att hålla koll på vilka korridorer som leder för eller akter ut.
– Listan med jobb som behöver göras är alltid lång, det är vi vana vid så den stressar inte upp oss. Men det snålas inte på underhållet.
När Sören började på Cinderella 2010 hade han arbetat 13 år på Gabriella och kunde då varje vrå av den båten. Plötsligt var han på ett nytt fartyg. Ibland behövde han stanna upp bara för att få klart för sig var han befann sig. Efter snart fem år på Cinderella har Sören fått fason på autopiloten igen och rör sig snabbt mellan däcken och utrymmena på båten.
När det är dags för större installation och ny utrustning är det vanligtvis underentreprenörer som kliver ombord och sköter arbetet. Nästan all tid för fartygselektrikerna går åt till underhåll. Undantaget är då fartyget tas upp i torrdocka för bottenmålning och total genomgång av allt såväl över som under vattenlinjen.
– Då jobbar vi i den ordinarie besättningen i nära samarbete med inhyrda firmor. Senast Cinderella var på docka var 2014 i Landskrona, 2017 är det dags igen. En sådan här båt är i princip alltid i drift, så precis som vid driftstopp inom industrin är dockningen det tillfälle då vi tar de stora jobben.
En sådan här båt är i princip alltid i drift, så precis som vid driftstopp inom industrin är dockningen det tillfälle då vi tar de stora jobben.
Av all besättning på båten samarbetar elektrikerna främst med maskinisterna och inredningsreparatörerna. Elmästaren jobbar i nära samarbete med förste fartygsingenjör som har samma grad i befälsordningen, fast på maskinsidan i stället för el. Ytterst ansvarig för all teknik ombord är teknisk chef, eller ”chief” som det kallas till sjöss.
Besättningen på båten kommer från såväl Sverige som Åland, Finland och även andra nordiska och baltiska länder. Sören Karlsson bor på Åland, ungefär tre mil från Mariehamn. Han uppskattar att arbeta under en vecka och vara hemma en vecka.
Veckan i land betyder inte att han är sysslolös. Familjen har alltid haft jordbruk och innan Sören började på båtarna var han själv inne på att bli bonde. I dag arrenderar han ut mark, men tillsammans med sin hustru driver han en kvarn och säljer ekologiskt mjöl till flera lokala företag och bagerier. Det är mycket jobb, men samtidigt älskar han att se sin affärsidé ta fart och det är verkligen omväxling jämfört med jobbet som elektriker.
Efter 25 år till sjöss är det mesta rutin för Sören. Efter 12 timmars jobb tar han det helst lugnt i hytten när klocka blivit halv åtta.
– När passet är slut på kvällen brukar jag bara ta det lugn och titta på tv. Det finns ett par gym, bastu och bra utrymmen för de som vill vara sociala på kvällen. På ett av bildäcken riggar besättningen till och med upp badmintonnät och kör lite badminton när båten inte är fullastad med bilar, men det är jag inte så intresserad av. Det finns till och med en skjutbana där vi kan skjuta luftgevär.
– När passet är slut på kvällen brukar jag bara ta det lugn och titta på tv. Det finns ett par gym, bastu och bra utrymmen för de som vill vara sociala på kvällen.
Säkerhetsrutiner är självklart något som hela besättningen tar på stort allvar. Om något skulle inträffa finns rutiner för allt från brand till sjönöd. Allt från mängden passagerare till väder och vind gör att elanläggningen slits ner och kräver konstant översyn.
– Speciellt gäller det ju utemiljön och kabelgenomgångarna utifrån. Sedan händer det att passagerarna sliter och drar i grejerna också så vi gör mycket reparationsarbete. Mycket måste ske i hamn för vi kan inte slå av viktiga system när vi ligger ute och båten är full med passagerare. Då är självklart sjösäkerheten det allra viktigaste.
Sören berättar att båten har system som varslar om det uppstår jordfel och om det går ström i skrovet. Det kan ske om det läcker ut mycket vatten i något av köken eller i maskinrummet.
Under Sörens arbetsliv har det aldrig skett några allvarligare olyckor på de båtar han har jobbat. Men betydelsen av säkerhet på sjön kan han vittna om. Den 28 september 1994 var han i besättningen på Mariella. Som ett av fartygen ute på Östersjön den natten tog de emot nödanrop från Estonia då hon förliste. Mariella tog sig till platsen och kunde hjälpa till i räddningsarbetet.
– Vi gjorde allt vi kunde och vinschade upp människor ur vattnet. Under ett dygn var vi kvar och letade och väntade. Sedan tog vi oss till Stockholm.
Sören Karlsson gillar att jobba i en miljö som pendlar från lugn konferensanläggning till nattklubb eller samlingsplats för hårdrocksälskare. Det gäller att ha känsla för passagerarna och inte störa deras upplevelse ombord med servicejobb vid fel tillfällen.
– Sedan gillar jag när det dyker upp projekt som bryter av lunken en aning. Vi håller på att byta ut all belysning till LED. Det är ett jättejobb som har pågått i tre år och vi är fortfarande inte färdiga. Men vi kan se att elförbrukningen sjunkit märkbart.
När resan närmar sig sitt slut och Cinderella går in i Stockholms yttre skärgård tittar Sören ut över havet från bryggan. Vattnet glittrar och skickar tusentals reflexer av den låga novembersolen. Han konstaterar att inte alla har en sådan arbetsplats.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen