Robust lagomskåp
Så var det dags för ett nytt skåp från Peugeot. Vi kikar in i den nya tappningen av Peugeots populära Partner Skåp som erbjuder en massa nyheter och med det också nya möjligheter.
Peugeot Partner är en riktig långkörare och har varit med i 19 år nu. Bilen är uppskattad bland hantverkarna för bland annat sin lastkapacitet och smidiga format. Samma gäller systermodellen Citroën Berlingo. Samtidigt kan vi konstatera att det går bra för Peugeot i Sverige. Tittar vi på statistiken för lätta transportbilar har Peugeot 7,8 procent i marknadsandel, vilket är mycket bra.
Två karosslängder finns att välja mellan: L1 uppmäter 4,38 meter och den längre L2 mäter 4,63 meter. Men höjden och bredden är densamma på både L1 och L2. Nya Partner finns som två eller tresitsig. Med alla tre sittplatserna upptagna blir det ganska trångt. Men här finns en finess – då tresitssätet kan här skapas ett extra lastutrymme inunder, samtidigt som lastlängden med Multi-Flex-sätet kan ökas i L1-versionen från 180 centimeter till 3 meter jämt. Det gör att lastvolymen ökar från 3,3 kubikmeter till 3,7 kubik. I den senare går det att trycka in två EU-pallar. Den längre versionen L2 har en max lastlängd på 4,10 meter och volymen kan här med Multi-Flex-säte ökas från 3,7 kubik till hela 4,1 kubikmeter.
Den nya fronten ger ett robust och tuffare utseende än tidigare. I fronten sitter nu Peugeots lejonemblem i grillen. Stötfångaren är nydesignad liksom strålkastarna som fått dagsljusbelysning med LED-dioder.
Inredningen har också fräschats upp. Det första jag ser är pekskärmen i färg som sitter integrerad i mittkonsolen och som är tillval. Via den sköter föraren de flesta av bilens inställningar – som färddator, ljudanläggning, navigation och/eller andra enheter – bland annat Bluetooth som kan kopplas till. Med uppkoppling så finns det en oändlig mängd appar att tillgå och vissa av dessa kan röststyras – men inte på svenska – ännu.
Även de som rattar en hantverksbil förtjänar att åka säkert. Antisladd och antispinn är sedan ett par år även standard på lätta transportbilar. Till det adderar nu Peugeot ett nödbromssystem (Active City Brake) som själv kan bromsa bilen i hastigheter under 30 km/tim, som det ofta är vid kökörning. Systemet bygger på en lasersensor som sitter i vindrutan.
Att backa med ett skåp är alltid svårt men det blir betydligt lättare med backkamera. Det är bara att lägga i backen och sedan hålla bilen inom de färgade linjerna som ändrar sig efter hur jag rattar bilen. Både nödbromssystem och backkamera är tyvärr tillägg. Parkeringsradar bak har Partner haft tidigare och är standard och finns nu även fram som tillval. Nytt är också farthållarfunktion med fyra förinställda hastigheter.
Ingen bensinare men väl tre turbodieslar finns på motorprogrammet, alla på 1,6 liter. De utvecklar 75, 100 eller 120 hk och klarar utsläppskraven för Euro 6. Till den som gillar el finns även nya Partner som Partner Electric, med en elmotor på 67 hk. Med fulladdat batteri blir körsträckan 17 mil lovar Peugeot men reserverar sig för både körsätt och väder. Både drivlina och batteripack har åtta års garanti eller 10 000 mil – vilket som inträffar först.
När det gäller växellådor så är det femväxlad manuell låda som gäller eller sexväxlad till 120-hästarsdieseln BlueHDi. Den elektroniskt styrda ETG-lådan med sex datasimulerade växlar finns till electricversionen.
Partner Skåp är en bra arbetskompis. Den saken är klar. Lättlastad bakifrån men även via skjutdörren på höger sida om det inte är större saker som ska i och ur.
Plus och minus
Plus
+ Lättlastat lagomskåp
+ Nytt nödbromssystem.
Minus
– Backkamera borde vara standard.
Peugeot Partner Skåp L1
Motor: 4 cyl, 1 560 cc, dieselturbo.
Topphastighet: 162 km/tim.
Transmission: 6 vxl man.
Effekt: 100 hk/300 Nm.
Bränsleförbrukning – blandad körning: 0,42 liter/mil CO2 g/km: 110.
Axelavstånd/Längd/bredd/höjd: 273/438/211(med infällda backspeglar 181)/186 cm.
Maxlast/lastutrymme: 600 kg/3,3 m3.
Lastutrymme l/b/h: 205/162 (123 mellan hjulhusen)/125 cm.
Släpvagnsvikt: 1010 kg.
Tjänstevikt: 1540 kg.
Serviceintervall: 1 år/2000 mil.
Garantier (år): 3 nybil, 3 vagnskada, 3/10 000 mil assistans, 12 rostskydd.
Pris (exkl. moms): från 123 900. kronor, som testbilen 140 900 kronor.
För mer info: www.peugeot.se
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen