Tjeckisk storlastare
2008 kom den förra Skoda Superb och året därpå kom kombiversionen. Den här gången är det lite snabbare mellan givarna – bara ett par månader efter sedanversionen kommer kombin. Som ett resultat av den nya plattformen har nya Superb blivit 75 kilo lättare, något som även stämmer för kombimodellen.
Tack vare den nya bottenplattan MQB, som så gott alla bilmärken inom Volkswagen Group har tillgång till, har alla mått dragits ut. Spårvidden både fram och bak har blivit bredare och måttet mellan fram- och bakaxel har plussats på med 8 cm, vilket resulterat i bättre innerutrymmen än tidigare. Bilen har fått bättre knä- och armbågsutrymme, men också den inre takhöjden har ökats på. Bagagevolymen har svällt med 27 liter i jämförelse med föregångaren och med alla säten i upprätt läge blir bagagevolymen 660 liter eller 1 950 liter då jag fällt baksätets ryggstöd. Det är mer än vad Volvo V70 och nästan mer än Mercedes E-klass lastar.
Paraplyer i framdörrarna? Javisst. Tidigare fanns det bara ett och det satt då i vänster bakdörr. En kanske lite viktigare nyhet är luftkonditionering i tre zoner och elektronisk P-broms och naturligtvis hittar vi alla de smarta lösningarna ”Simply Clever”. De är 24 stycken till antalet och omfattar allt från isskrapa i tanklocket till hjälpmedel för att öppna en halvlitersflaska med en hand under körning.
Motoralternativen är som i sedanmodellen. Det betyder åtta olika motorer, fem bensinare (från 125 till 280 hk) och tre dieslar (från 120 till 190 hk). Alla är direktinsprutade och turboladdade och har 30 procent effektivare, både vad gäller förbrukning och utsläpp.
Snålast bland motorerna är Superb GreenLine som bara drar 0,37 liter milen och har ett utsläpp på 95 g CO2/km. Samtliga motorer har 6-växlad manuell låda men det går att välja till 6 eller 7-växlad automat +15 000 kronor. Ytterligare ett tillval är 4-hjulsdrivning +7 000 kronor.
Vi kör söderut från München på fina och snabba motorvägar där Superben verkligen kan sträcka ut. Efter lite mer än halva sträckan blir det mindre och stundtals krokiga vägar som sätter chassi, styrning, motor och växellåda på prov. När det gäller chassit, har Superb Combi också fått Dynamic Chassi Controll (dynamisk chassikontroll) som ger bilen betydligt bättre väghållning, åkkomfort och körglädje än tidigare men då ska det också vara någon av de mer effektfulla motorerna under huven.
I Sverige är det kombi som gäller och varför då inte en Superb Combi? En lyxig storfraktare med mått och utrustning som VW Passat och som är 10 000 kronor billigare. Frågan är om det räcker till för att bilen ska bli en succé?
Skoda Superb Combi TDi 190 Style
Pris: 303 400 kronor.
Motor/effekt: 4 cyl, dieselturbo, max effekt 190 hk, max vrid 400 Nm.
Prestanda: Toppfart 233 km/tim, 0-100 7,8 sek.
Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrivning, 6-växlad automat.
Mått axel/längd/bredd/höjd i cm: 284/485/186/147.
Tjänstevikt: 1575 kg.
Släpvagnsvikt: 2100 kg.
Förbrukning/miljö: 0,49 liter/mil, CO2 119 g/km.
Garantier (år): 2 nybil, 3 vagnskada, 3 lack, 12 rostskydd.
Förmånsgrund bil: 303 400 kronor.
Förmånsgrund utrustn: 0 kronor.
Förmånsvärde per år: 43 400 kronor.
Förmånsvärde per månad: 3616 kronor (vid 50 procent marginalskatt 1808 kronor).
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen